Sabtu, 23 Januari 2021

Tanam Kacang Panjang Dalam Polibeg

 Salam bertani

Wak ada tanam beberapa pokok kacang panjang di dalam polibeg untuk kegunaan sendiri. Mediumnya wak gunakan kokopet dicampurkan dengan tanah organik. Alhamdulillah, dah berhasil. Nak masak kacang panjang atau buat nasi goreng, tuai aje di depan pintu dapur.



Pokok kacang panjang sudah mula berbuah


Buah yang berjuraian hampir mencecah tanah


Nak masak terus tuai aje


Sepenuaian hasil2 tanaman.


Salam bertani.


22 ulasan:

  1. Bestnya wak,senang ambil depan rumah je kacang panjangnya.

    BalasPadam
  2. Pergi pasaraya baru ni nak beli kacang panjang takde stok. Sedih kita, baru nak buat lodeh. Bahan lain semua cukup dah :'(

    BalasPadam
  3. Sedap manis kalau masak kacang panjang yang baru dituai.

    BalasPadam
  4. Bestnya!
    Kacang panjang fresh sedap dibuat ulam Wak. Rangup!

    BalasPadam
  5. Yeah saya suka kacang panjang dalam nasi goreng.

    BalasPadam
  6. Uish.. Terasa-rasa pula kerangupan kacang panjang muda & segar bila dikunyah. Masak lemak cili api dengan udang sedap ni

    BalasPadam
  7. br beli sayur kcg pnjg. alalalalalala, punya sikit 1 ikat

    BalasPadam
  8. Wah menjadi saja wak yea...sy tanam x sempat berbuah daunnya dah kerinting...

    BalasPadam
  9. Suburnya kacang panjang tu. Dapat jimat kos beli sayur kacang kalau ada tanam sendiri.

    BalasPadam
  10. Wah seronoknya berbudi pada tanah.. nak makan petik aja. Buat pecal pun sedap nie.. hehehe..

    BalasPadam
  11. sedap masak kacang panjang fresh tanaman sendiri wak.

    BalasPadam
  12. wow panjangnya kacang panjangsedap digulai tu

    BalasPadam
  13. Wahhh segar semua.. Terima kasih atas perkongsian.. Dah pindah ni nak sangat mula bertanam.

    BalasPadam
  14. Oooo... ini ke teka teki, apa yang di potong tak pendek2...?

    BalasPadam
  15. pergh sedapnya kalau goreng ni yum yum

    BalasPadam
  16. saya pun ada menanam pokok kacang panjang sebanyak dua pasu masa PKPB akhir bulan Oktober dulu dan sudah mula mengeluarkan hasil tapi masih belum boleh di petik lagi.

    BalasPadam
  17. Waaa molek pulak hidupnyaa yaa.. nak cubalah Wak.. takat ni Saya tanam lada pun kiokkkk hahahaha

    BalasPadam
  18. Menarik ya dlm polybag pun boleh ye

    BalasPadam
  19. Saya punya pokok kacang panjang tak keluarkan buah. Dah buang dah, sebab dah tua dan kering daunnya.

    BalasPadam
  20. Wah bestnya! Kacang panjang fresh dari ladang!! Syok masuk nasi goreng dan macam2 lauk!

    BalasPadam
  21. Bila rajin menanam, memang bahagia mengutip hasil.. Nak masak cuma perlu petik sahaja..

    BalasPadam