Rabu, 20 Januari 2021

Kisah Buah Kuini

 Salam bertani


Berbunga sebanyak ni


Sebiji ni yang jadi


dan ni sebiji lagi


Hari ni gugur sebiji


Elok kejadiannya.

Salam bertani.

21 ulasan:

  1. Alhamfulilah dapat merasajuga walau cuma sebiji sedap sgt tu

    BalasPadam
  2. Aduhai... Terbau2 haruman kuini.Murah rezeki wak... Rupa buah mangga, bau seperti buah macang. Adakah kuini hasil kahwin campur? Hihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kuini, mangga dan macang adalah spesis yang berlainan.

      Padam
  3. Allah wak oii, saya kan kalau masuk pasaraya tercium bau buah ni, saya mesti amik2 cium tapi tak berani nak beli takut masam, hihi..tapi bau dia mmg wangi sangat kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bunga banyak tapi jadi dua biji aje sebab musim hujan.
      kebanyakan putiknya jatuh berguguran.

      Padam
  4. sedapnya buah ni. manis sgt. bau mengancam

    BalasPadam
  5. AlhamduliLlah Wak, ada juga rezekinya.

    BalasPadam
  6. Lama sangat-sangat tak makan buah kuini. Ada pokok, ada berbuah lebat tapi belum rezeki untuk dimakan. Rezeki makhluk Allah yang lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok ni wak tanam tepi tembuk pagar rumah.
      Buahnya kira selamatlah.

      Padam
  7. Dah lama tak makan mangga kuini ni. Kecur air liur tengok kuini wak.

    BalasPadam
  8. wah..suci..tak dinoda ulat dan lalat

    BalasPadam
  9. Wah, buat sambal belacan buah kuini. Best!

    BalasPadam
  10. jadilah wak, dapat gak merasa.. alhamdulillah sedap kuinin ni buat serawa kan :)

    BalasPadam
  11. Alhamdulillah..sedap wak buah kuini..

    BalasPadam
  12. Rendang je pokok dia, berbunga lebat. Buah pun elok je tak ada musuh. Alhamdulillah.

    BalasPadam
  13. Buah kuini banyak di LD, tapi datangnya dari Filipina. Teringin nak makan buah kuini Malaya.

    BalasPadam
  14. Baunya sampai shah alam ni wakk

    BalasPadam
  15. Puas hati bila buahnya elok.. saya suka buah kuini nie.. Baunya wangi..

    BalasPadam
  16. Kt mne ade jual buah kuini sekarang area k.l selangor,spe tau tolong share ade yg mengidam

    BalasPadam