Rabu, 20 Januari 2021

WW 203 : Air Dah Penuh

 Salam bertani


20.01.2021


10.12.2020

Salam bertani.

23 ulasan:

  1. Air perigi kalau penuh dan terbiar, takde pulak aedes ek Wak.. ke ada ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni air takungan dalam kalbat kat kebun Lin.
      Biasanya takde jentik2 sebab nanti dia akan tumbuh kecebong (berudu) yang akan makan jentik2.

      Padam
  2. Macam ni bagus... tanpa bill...!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wak pasang 13 kalbat macam ni kat kebun.
      Semuanya dah penuh sebab musim hujan baru2 ni.

      Padam
  3. wajibbbbb ada air dlm perigi tapi kena bertutup la wak kan ,takot nyamuk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Koq ni pasang kat kebun untuk buat penyiraman tanaman masa panas nanti. Tak payah tutup sebab takde jentik2. Nanti berudu akan hidup dalam takungan air ni.

      Padam
  4. Dalam kebun air penuh tak pe wak...kalau tepi rumah kena risau jentik2 je.

    BalasPadam
  5. nak guna untuk nyiram pokok sekarang musim hujan lak ye wak

    BalasPadam
  6. cam best je tengok, rasa nak basuh muka kat situ hehe

    BalasPadam
  7. air tu penuh sebab air hujan ke air bawah tanah ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takungan air hujan.
      Sebab tu letak zink untuk tadah air.

      Padam
  8. wah, mesti sejuk air tu. Boleh buat siram pokok, dan basuh kaki. Eh, ye ke. Hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk siram anak pokok durian masa kemarau nanti.

      Padam
  9. Saya panggil "koq"...
    Ada yg buat bela ikan guppy sambil buat tempat tadah air

    BalasPadam
  10. Sejuk airnya kan. Kat rumah mertua ada.

    BalasPadam
  11. Penuh dah kalbat takung air wak. Alhamdulillah cukup bekalan air nanti untuk tanaman wak

    BalasPadam
  12. Bagus buat macam ni, yang penting jimat masa dan tenaga kan wak..nk siram tgal ceduk jer :)

    BalasPadam
  13. Senang ada takungan macam nie kat kebun, senang nak siram pokok ye Wak..

    BalasPadam
  14. Alhamdulillah.. penuh dah dia..

    BalasPadam