Isnin, 7 Jun 2021

MB 166 : Sempal

 Salam bertani











Salam bertani

36 ulasan:

  1. Allahu...dahan serkah ke tu wak...Semoga pokok yang lain2 selamat.
    Tempat wak tak ada masalah kera ke @ ada cara mengatasinya.Jika ada kongsi la cara atasi kera

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada juga ancaman kera.
      Wak ada pasang solar alarm untuk menakutkan kera.
      Waktu siang wak memang selalu ada kat kebun, jadi kera tu segan sikitlah.

      Padam
  2. Buah dah berat sangat tu, dahan tak boleh tampung. Apa boleh buat durian begitu aku belum masak dan masih mangkau?

    BalasPadam
  3. Berat sangat tu wak, selalu kan wak tongkat dahannya... ke hujan lebat wak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Musim kali ni buah2an agak lebat.
      Tu yang sempal.
      Tak sempat wak nak tongkat2.

      Padam
  4. Wak..durian byk sgt tu..dahan dah reput..wak anta kat rumah saya ye durian tu..heheee ^_^

    BalasPadam
  5. Sayangnya...durian,rambutan,cempedak..berat sgt tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin berat sangat buahnya sampai sekah.

      Padam
  6. angin ribut lalu ya banyk pokok sekah merunduk..xpa masih banyak yg tahan n tegak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takde ribut pun PI
      Mungkin berat sangat agaknya.

      Padam
  7. sayangnya... bukan rezeki... hrp yg lain bertahan wak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Inilah risiko bertani.
      Tapi kita jangan putus asa

      Padam
  8. Ada rezeki lain Insya Allah.. Subur berbuah nya ya..

    BalasPadam
  9. Patah dahan mungkin sarat dengan buah atau dilanda angin kencang ketika hujan? Ada hikmah setiap dugaan.. In shaa Allah ada rezeki lain..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kat sini takde angin kencang
      mungkin berat sangat buahnya

      Padam
  10. bukan rezeki
    dahan serkah, angin kuat kat kg pun sama ada pokok yg tumbang
    sayang tp insyaallah ada rezeki lain

    BalasPadam
  11. mula2 tengok gambar tak tahu pula pasal dahan patah.. baca komen baru faham.. berat sgt tu smpai dahan tak boleh nk tampung

    BalasPadam
  12. Dah sampai dah musim durian. Btw sempal tu apa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sempal tu maksudnya sekah atau patah
      Buah durian tu belum masak lagi.

      Padam
  13. Patah sebab kena angin ribut ka? huhuu..😢😓

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin sebab buahnya agak lebat dan berat.

      Padam
  14. Balasan
    1. Sempal tu bahasa ibunda wak bahasa german
      Maksudnya sekah atau patah.

      Padam
  15. Allahuakbar. Subhanaallah. Ini yang selalu menjadi satu cabaran emosi pada kita yang ada pokok buah-buahan kan wak. In shaa Allah nanti lebih berganda rezeki wak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak pernah mematahkan semangat wak untuk bertani.

      Padam
  16. Alamak... ujian ye, wak. Banyak pulak pokok yang terlibat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takpe, masih banyak yang lain masih selamat

      Padam
  17. Sempal tu apa WP? Dahan sekah kena angin ribut ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kekdahnya orang sebut sekah atau patahlah.

      Padam
  18. aduhaiiii sayangnya wak berat sangat tu. Tenguk komen tadi ada cara nak halau monyet. Kat kg saya banyak monyet...habis pokok pelam dan buahan lain di keroyok anak beranak. Anak tukang makan bapaknya tukang jaga hish sabor je lah

    BalasPadam
  19. sayangnya...tapi takpe macam durian muda tu masih boleh di makan..buat gulai kat mak SA...

    BalasPadam