Ahad, 27 Jun 2021

Diari Cempedak PKP 3.0

 Salam bertani

Pokok-pokok cempedak di dusun WP sedang berbuah muda sekarang. Musim panen cempedak tahun ini agak lewat iaitu selepas berakhirnya musim durian, rambutan dan manggis. Walau pun putik cempedak agak lebat tetapi mungkin kurang menjadi kerana penjagaannya yang agak rumit.

 Untuk mendapatkan buah cempedak yang berkualiti, ianya perlu dibuat penjarangan dan perlu dibalut. Buah cempedak yang tidak dibalut biasanya akan busuk atau rosak akibat serangan perosak lalat buah. Nampaknya wak tak sempat untuk membalut dan membuat penjarangan buah cempedak tersebut kerana banyak tugas hakiki lain yang perlu dibuat.

Jom layan diari cempedak PKP 3.0




















Salam bertani

40 ulasan:

  1. Suburnya.. lama x mkn cucur cempedak πŸ˜‹πŸ˜‹πŸ˜‹ sayur cempedak muda masak lemak pn sodappp

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah, gemuk-gemuk cempedaknya. Banyak pula tu.

    BalasPadam
  3. Fulamakkk...lebat bkn main..ehh terasa sayang pulak nk dibuang sesetengahnya tu..

    BalasPadam
  4. Buat cempedak goreng sedap tu. Kalau jual tepi jalan seulas dah RM0.50 sen.

    BalasPadam
  5. wahhhh menjadi sungguh. suburnyaa omg

    BalasPadam
  6. Wah lebatnya. Kalau di balut camne ya wak pokoknya tinggi2 tu.

    BalasPadam
  7. Banyaknya cempedak wak. Boleh jual nie hehehe :)

    BalasPadam
  8. lebatnya wak cempedak tu, kalau yang tinggi tu macamne nak pakaikan baju tu wak...

    BalasPadam
  9. Banyakkkknya buah.. dah lama tak makan cempedak ni

    BalasPadam
  10. Gembelnya buah durian Wak. Ada yang santai baring-baring lagi.

    BalasPadam
  11. lebatnya cempedak syg kalau tak dibalut akan rosak diserang ulat..upah saja sesiapa membalutnya rugi sikit xpa asal jgn rugi banyak

    BalasPadam
  12. meriahnya buah cempedak tu...fav sangat ni

    BalasPadam
  13. wahh banyaknya cempedakkkkkkkk...yg muda boleh buat masak lemak..yg dah masak boleh buat cucur cempdakkk

    BalasPadam
  14. oh banyaknya buah cempedak. Tak sabar tunggu buah masak.

    BalasPadam
  15. jenuh balut juga ni. kalau masak elok, jual tepi jalan, boleh duit ni...

    BalasPadam
  16. Tudiaaaaaaaaaaaa...
    Buah sampai ke tanah...
    Alhamdulillah rezeki.Kat kampung saya mak cakap buah tak banyak tahun ni + dijatuhkan olehπŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’

    BalasPadam
  17. Wawww, Alhamdulillah, lebat betul,
    Baja apa WP, nak tau juga rahsianya..hehe

    BalasPadam
  18. Suka tengok rimbunan buah macam ni. Memang excited sangat. 😍

    BalasPadam
  19. Buah cempedak di luo pagor.. gituuuu

    BalasPadam
  20. Ya Allah meriah sungguh buah cempedak wakkkk, sedapp tu buat cempedakk goreng! Pos sini sikit wakk hahaha

    BalasPadam
  21. Suka tengok bila pokok buah-buahan meriah berbuah. lagi la macam pokok cempedak wak ni. MasyaAllah.

    BalasPadam
  22. alhamdulillah
    thn ni cempedak menjadi
    pokok2 kawen yg arwah ayah pun lebat berbuah

    BalasPadam
  23. Allahu, lebatnya Wak!
    Teringat dulu-dulu, pokok cempedak di dusun pun berbuah hingga ke tanah hihi

    BalasPadam
  24. wuuu meriahnyaaa cempedak nii.. da terbayang bayang cempedak goreng. sedapnya

    BalasPadam
  25. WAaaaa... saya suka makan cempedak wak.. makan macam tu je, atau buat cempedak goreng.. lama rasanya tak jumpa cempedak kat sini...

    BalasPadam
  26. Subur betul tanah di kebun wak.. banyak buah ni. Jenuh nk membalut sebiji2

    BalasPadam
  27. Banyaknya buah cempedak.. Syurga makanan...

    https://eyma0913.blogspot.com/2021/07/jom-subscribe-eyma-balkish-youtube.html

    BalasPadam
  28. Buat cempedak goreng sedap tu

    BalasPadam
  29. Banyaknya buah cempedak tu...tapi tu la..SA x leh makan...sebab angin...hehehe...kalau curi2 makan memang mengidap la lepas tu

    BalasPadam
  30. Alhamdulillah...Lebat betul buah cempedak pokok wak tanam ni. Lumayan hasilnya wak.

    BalasPadam
  31. alhamdulillah wak, lebat sungguh buah cempedak tu. bergayutan. Kalau menjadi tu, bayangkan..

    BalasPadam
  32. SubhanaAllah..
    Murahnya rezeki. jual berapa sekg tu..

    BalasPadam
  33. Cempedak goreng lagi sedap.. suburnya tanaman wak tuh.. Masya Allah..

    BalasPadam
  34. Sedapnyaaa... nak makan... harga skrg pun dah kemain mahal woo

    BalasPadam
  35. Seronok tengok tanaman wak, banyak hasilnya.
    buat cempedak goreng sedap ni :D
    sakit tumit
    sakit tapak kaki
    punca sakit belakang
    kaki bengkak
    sakit urat

    BalasPadam