Rabu, 24 Februari 2021

WW 207 : Nostalgia Dapur Kayu

 Salam betani


salam bertani

30 ulasan:

  1. kenangan lama..smoke gets into you eyes..

    BalasPadam
  2. Atok nenek belah mama dan belah baba guna dapur kayu ni wak. Walaupun ada dapur gas. Tapi betul, aromanya tu lain macam. Bau asap tu nikmat. Biasanya PC dengan sepupu-sepupu bila berkumpul akan bakar ubi keledek dengan ubi kayu guna dapur kayu ni. Sedapnya..rindu.

    BalasPadam
  3. arawah atuk sy dulu tak silap guna tempurung kelapa juga

    BalasPadam
  4. dulu masa arwah nyai ada, dia suka masak kat dapur kayu gini walaupun ada dapur gas... tapi bila dia dh meninggal, dapur kayu tu pun takde dah

    BalasPadam
  5. Saya generasi kelahiran 70-an pun masih sempat merasai & memasak menggunakan dapur kayu ketika remaja ditahun 80-an..nostalgia sungguh

    BalasPadam
  6. saya pernah rasa dapur macam ni. masa kecik-kecik dulu, duduk Atok. Umah Atok memang guna dapur kayu, sebab rumah tu rumah pusaka, so dapur kayu tu memang dah berzaman guna - turun temurun orang kata .hihi

    BalasPadam
  7. Orang yang masak guna dapur kayu adalah terer ye. Saya nak buat api pun tak pandai.

    BalasPadam
  8. kalau masih ada lg pasti masakan lebih sedap

    BalasPadam
  9. arwah nenek masak kuih bahulu guna dapur arung macamni.. nostalgia nya

    BalasPadam
  10. Ini memang betul-betul nostalgik ni 😊

    BalasPadam
  11. Teringat-ingat Saya masa arwah atuk gunakannya Wak.. semata nak masak bening dia, tetap nak guna dapur arang.. sayalah tukang idupkan apinya.. huhuhu

    BalasPadam
  12. dapur ni dulu if musim hujan agak stress lah sebab kayu2 susah nak kering tapi masak nasi sedap guna dapur ni. kt kpg masih ada tapi selalu guna tuk bbq saja

    BalasPadam
  13. tak pernah merasa tapi selalu dengar orang tua-tua bercerita

    BalasPadam
  14. rumah kampung mesti ada dapur ni diluar
    rinduuuunyam teringat arwah2 tok

    BalasPadam
  15. dapur kayu ni mesti sgt berhati-hati gunakanya, habis masak apinya disimbah dgn air.

    BalasPadam
  16. Kenangan sungguh...saya sempat merasa dapur kayu gini kat rumah nenek.

    BalasPadam
  17. SA pun pernah membesar dengan periuk dapur kayu ni...nostalgia sangat

    BalasPadam
  18. Tak pernah merasai dapur kayu macam ni. Time rewang kenduri je lah nampak orang masak guna kayu jadikan arang.

    BalasPadam
  19. Sedap masakan yg dimasak dgn dapur kayu..aromanya lain mcm..walaupun habis memutih kt kepala habuk

    BalasPadam
  20. Saya lahir 70an so 80an masih guna dapur kayu. Nasi ditanak guna dapur kayu amat sedap dan harum.

    BalasPadam
  21. mmg nostalgia wak..tgk dapurnya..sebegitu..

    BalasPadam
  22. tak pernah guna... tak merasa zaman ni..hehe

    BalasPadam
  23. pernah merasa zaman ni, bila arwah nenek & arwah atok mengasuh cida, tu tahun 90-an. sekarang sudah tak da.

    BalasPadam
  24. Wak generasi yang lahir tahun 50an memang membesar dengan dapur kayu ini. Lebih2 lagi wak daripada keluarga kampungan yang miskin dan serba kekurangan. seingat wak, sehingga wak bujang pun, keluarga wak masih gunakan dapur kayu ini. Wak sebagai anak lanang perlu cari kayu getah kering setiap minggu.
    Semuanya dah tinggal kenangan sahaja.

    BalasPadam
  25. Memang nostalgia sungguh tapi tak pernah merasa.. pernah tengok je..

    BalasPadam
  26. Ulasan ini telah dialih keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam