Selasa, 23 Februari 2021

Bunga Fern Hiasan

 Salam bertani

Wak nak tunjuk bunga fern hiasan dalam pasu yang menghiasi kawasan tepi rumah. Pokok fern hiasan ini sesuai ditanam di tempat teduh dan boleh juga dijadikan tanaman indoor. Pokok fern hiasan ini tidak berbunga dan boleh dibiakkan melalui pembahagian rumpun.



Salam bertani.

31 ulasan:

  1. Wah, pasu orwn tu wak buat sendiri ke..?
    Pokok fern tu macam geram nak lurutkan daunnya buat ulam jer. Hihihi

    BalasPadam
  2. Cantik pokok fern ni bila dia merimbun. Sesuai juga buat hiasan gantung :)

    BalasPadam
  3. lawa pokok ni..kalau nak tanam kena buat dua tiga rumpun dalam satu pasu ke WP..

    BalasPadam
  4. cantiknya fern menghijau subur

    BalasPadam
  5. Cantik! Tapi awas kalau ada anak kecik sebab serangga suka berteduh dalam rimbunan tu.

    BalasPadam
  6. cantik dan lebat, melihat warna hijau hati menjadi tenang

    BalasPadam
  7. kat kampung ada banyak mak tanam... senang nak jaga mak kata

    BalasPadam
  8. Cantiknya daun-daun fern tu. Kena trim ke wak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak perlu trim kecuali buang ranting yang tua dan kering

      Padam
  9. Wak letak baja tak Wak pokok ni? Ke biar aje dia rimbun gitu? Ada kawan kata tak payah.. Saya dulu tanam kena panas habis api semua..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gunakan baja organik dalam medium sebelum menanam.
      Kalau nak baja gunakan baja semburan (folier).
      Jangan guna baja kimia kerana boleh merosakkan daun.

      Padam
  10. Cantik juga pokok ni. Tapi, saya dah lama tak jumpa. Nanti nak check bila pergi nursery pokok bunga.

    BalasPadam
  11. Oooo... Fern ke namanya? hehehe

    BalasPadam
  12. fern ni memang cantik.. kalau gantung pun ok

    BalasPadam
  13. Suka pokok ini.. Cantik je bila dia merimbun..

    BalasPadam