Rabu, 10 Februari 2021

WW 206 : Mata Ketam Dah Timbul

 Salam bertani







Salam bertani.

27 ulasan:

  1. Alhamdulillah..tak lama lagi rimbun lah wak ^_^

    BalasPadam
  2. A aaah la.. Baru perasan rupa dia memang macam mata ketam.
    Magic la.. Keluar mata ketam, gugur sebagai "raja musang". Hihihi

    BalasPadam
  3. Wahhhhh... beberapa bulan lagi dapat hasilnya lah wak

    BalasPadam
  4. Baru nak tanya pokok apa tu? Hehehe igt tadi ketam atas pokok 😅

    BalasPadam
  5. Malam2 berbau wangi kebun tu nanti

    BalasPadam
  6. yg disini kalau dapat rasa seulas dua pun kira dah bersyukur huhu

    BalasPadam
  7. Banyaknya mata ketam. Besar sikit nanti saya nak duduk bawah pokok tadah mana yang gugur, boleh buat sayur lemak.

    BalasPadam
  8. Wah, tapi mata ketam apa tu Wak?

    BalasPadam
  9. Saya kurang paham la, wak. Apa benda mata ketam tu?

    BalasPadam
  10. wahhh bakal dadi wong suge eneng musang king.,

    BalasPadam
  11. Salam bertani.
    Istilah mata ketam digunakan oleh petani untuk menggambarkan tentang bunga pokok durian pada peringkat awal pembentukannya.
    Mata ketam akan muncul di dahan pokok durian dan akan membesar sedikit demi sedikit menjadi bunga durian sehinggalah berputik. Proses pembentukan bunga durian akan mengambil masa sebulah sebelum ianya berkembang dan terdebunga. Putik durian pula akan membesar menjadi buah durian selama 3 bulan sehingga matang.
    Pokok durian di dusun wak sudah mula mengeluarkan mata ketam dan dijangkakan musim durian akan bermula selepas raya puasa nanti.

    BalasPadam
  12. Oh, baru saya faham. Mekasih, wak, atas penerangannya. :)

    BalasPadam
  13. suka tgk bunga durian waktu pagi dan suka kutip..bau dia wangi betul..kadang2 makcik buat masak lemak putih...lawan ikan masin ngan sambal belacan...huiiii....sedap...

    BalasPadam
  14. Macam bunga durian je. Rupa macam mata ketam. Mesti wangi kan Wak sekitar pokok. Bunga durian tu nanti boleh dibuat sayur jugak.

    BalasPadam
  15. Owh.. Panggilan untuk bunga pokok durian rupanya.. Ingatkan apalah tadi.. hehehe..
    Tak sabar nak menengok hasilnya..

    BalasPadam
  16. Baca komen baru tahu... Al maklumlah.. pokok durian pun sy x pernah tengokkkk.. adoi haihhh

    BalasPadam
  17. Oo durian musang king ye adeh sedapnya

    BalasPadam
  18. Alhamdulillah..dah berbunga dah durian. Tak lama lagi musim lah dia.

    BalasPadam