Rabu, 9 Disember 2020

WW 199 : Tanam Kobis Kampungan

 Salam bertani











Salam bertani.

37 ulasan:

  1. wow edible garden subur n segar sedap buat sayur n ulam

    BalasPadam
  2. Suburnya..daun-daun yang kembang tu boleh dimakan tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau yang masih muda mungkin boleh.
      kalau dah bertelur, daun tu dah liat.

      Padam
  3. Bestnya wak, dana ada beli benih baru nak nanam nya wak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semai dulu, dah ada 4/5 helai daun baru pindahkan ke dalam pasu atau polibeg.

      Padam
  4. Geram betul Saya bila nampak orang tanam kobis subur gini depan rumah... Saya buat tak menjadi ajeeee

    BalasPadam
  5. seronoknya dapat hasil dari usaha sendiri..tahniah wak

    BalasPadam
  6. Menariknyaaaa..selalu nampak kobis org tanam kattepi2 rumah kat Cameron...kawan sekolah ada gak jual hari tu...sepokok RM15...Ingat nak beli tapi abah SA x berani nak jaga...x pandai katanya

    BalasPadam
  7. Adus...jeles tengok. Saya tanam tak mau menjadi buahnya.

    BalasPadam
  8. Bilalah plk saya boleh bercucuk tanam macam ni di halaman rumah sendiri..........

    BalasPadam
  9. lama juga kan wak nak tunggu kobis ni penuh.. tahniah wak dah boleh di jadikan menu masakan tu

    BalasPadam
  10. Seronok, kalau tanam asyik menjadi. Kalau nak masak petik je belakang rumah, terbaiklah wak

    BalasPadam
  11. Bestnya wak, semua tanaman menjadi je. Sayur, buah. Tu tengok kat belakang kobis tu, ada tergantung pokok janggut. Arwah mak saya suka pokok tu. Belambak-lambak kat rumah. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wak panggil pokok janggut tok adam.
      Senang tanamnya, gantung gitu, sesekali sembur air paip.

      Padam
  12. Saya dah lama teringin nak tanam kobis ni wak. Subur dan elok tanaman wak. Memang kena tanam dalam tanah ye wak? Guna pasu dia menjadi ke tak agaknya. Wak guna benih ye? haaa banyak soalan pulak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok kobis ni sebenarnya wak tanam dalam polibeg.
      Semai biji benihnya di tapak semaian. lepas tu barulah alihkan ke dalam polibeg atau pasu.
      Wak gunakan tanah organik sisa sawit dicampur dengan cocopet.

      Padam
    2. Ohh kena semai dulu kiranya. baik wak, kena beli cocopeat dengan tanah organik dan juga benih. Terima kasih wak :)

      Padam
  13. Banyaknya kobis. Makan tidak habis.

    BalasPadam
  14. Masa beli benih kat shopee tempohari ada juga diberi benih kubis tapi rasa kurang keyakinan nak tanam sebab tak pernah sebelum ni.

    BalasPadam
  15. subur menjadi dgn elok kobis tu wak

    BalasPadam
  16. Ya Allah, sihat segar elok kobisnya. Lumayan rezeki Wak, semua tanaman menjadi alhamdulillah

    BalasPadam
  17. Alhamdulillah. Puas hati. Tumis kering dengan tempe letak soon. Sedapnya. Fresh.

    BalasPadam
  18. Wahhh segarnyaaa.. suka tengok 😍😍

    BalasPadam
  19. Wah cantiknya kejadian.. seronok tengok..

    BalasPadam
  20. Wak tanam dalam polibeg ke? Bestlah saya nak cuba lah

    BalasPadam
  21. kubis tanam sendiri, senang nyaa takyah pergi pasar

    BalasPadam
  22. uuish gebu gebu Wak.. selalu tngk gemok2 macam ni
    dalam video country side orang2 Korea je.. depa kan antu kimchi..

    BalasPadam
  23. semuanya ada di keliling umh.. nk mkn petik je.. sembelih jer... besttt

    BalasPadam
    Balasan
    1. Duduk kampung ni, apa2 pun boleh kita usahakan untuk berjimat.

      Padam
  24. Seronok mama tgk hasil yg betul2 Segar dan cantik kejadiannya tu

    BalasPadam