Rabu, 28 April 2021

Padang Ragut Menghijau

 Salam bertani.

Alhamdulillah sepanjang bulan April ini kerap kali hujan turun selepas kemarau panjang daripada bulan Januari hingga Mac. Rumput di padang ragut tepi sungai tempat wak menggembala lembu sudah mula menghijau. Lembu-lembu ternakan wak sudah mula berisi setelah lama berdiet sepanjang kemarau. Jom layan


Saujana mata memandang.
Kelihata beberapa ekor lembu di seberang sungai.


Trek laluan motor wak setiap petang.
Tak larat nak menghayun kaki.



Padang ragut di kiri kanan sungai.
Wak terpaksa meredah sungai ini setiap hari untuk ke seberang.


Tunggangan wak dah ada cermin pandang belakang.


Rumput ragut subur menghijau


Wak lantik si Tamdi ni jadi penghulu padang ragut.


Joe Biden dan Rina dah berumur 3 bulan.
Sudah mula belajar meragut.


Budak bertuah ni tak duduk di padang ragut.
Rilek kat kusyen atas buaian.
Huntunglah ko jadi kucing.


Salam bertani.





27 ulasan:

  1. Alhamdulillah.. Besau² lembu wak..

    BalasPadam
  2. untongla eneng kebon gedi pirang2., ;p

    BalasPadam
  3. Macam New Zealand
    Orang kata untung jadi kucing,hanya bermodalkan manja dapat kasih sayang ,makan & tempat tinggal percuma..hihihihišŸ±

    BalasPadam
  4. kita pun seronok wak hahaha syok tidur kalau hujan (>ļ½™<)

    BalasPadam
  5. luas betul padang ragut penghulu tamdi...kena bina titi nk keseberang tu

    BalasPadam
  6. Syokkkk tengok kehijauan selalu.
    Rileks je si pakai loceng tu duduk atas kusyen hahaha.

    BalasPadam
  7. Cantik rumput. Boleh guling-gulingd di situ macam pelakon Hindustan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. amie tak boleh nanti kena taik lembu...hehehehe

      Padam
  8. macho betul tamdi tu wak hehe

    BalasPadam
  9. seronok la meragut ye lembu wak beramai-ramai di tepi sungai... kalau yang last tu pun meragut rumput jugak payah wak... nanti asik kepeseng hijau je dia heheheh

    BalasPadam
  10. bunga kuning2 tu boleh petik buat air teh wak..

    BalasPadam
  11. Suka tengok..rerumput segar menghijau.

    Yang last tu..big boss..hehe

    BalasPadam
  12. garang je muka tok penghulu šŸ¤£
    pic yang bawah tu bawa meragut rumput sekali wak..hehee

    BalasPadam
  13. budak bertuah tu meragut di bantal empuk wak.
    selamat berpuasa ya.

    BalasPadam
  14. cantiknya tengok bumi yang hijau

    BalasPadam
  15. hehe untung jadi kucing ea. like a boss

    BalasPadam
  16. Seronok saya tengok warna hijau yang saujana mata memandang macam ni... Rasa nyaman je... Hilang terus bayang hiruk-pikuk kota...

    BalasPadam
  17. wah,cantiknyaaa keindahan kehijauan tuu. :)
    wahhhh namanya joe biden dan rina eh. jangan memain.. nama pon best xD

    BalasPadam
  18. gembira lembu-lembu sebab makanan diorang banyak...hehehe

    BalasPadam
  19. sihat lembu-lembu wak, suka tengok

    BalasPadam
  20. Sejuk mata memandang kehijauan ni. Luas padang ragut wak. rezeki lembu lembu wak. Memang untunglah si kucing tu dok lepas santai je lah dia tanpa rasa bersalah :)

    BalasPadam
  21. Yang bawah tu macam mandur je wak

    BalasPadam
  22. alih sikit handphone kat cermin pandang belakang tu... tak nampak orangnya

    BalasPadam
  23. Hensem si Tamdi tu. Alhamdulillah, rumput tumbuh subur.

    BalasPadam
  24. Seronok la ada lembu sendiri....Tamdi jadi ketua samseng kg dusun eh..hehehehe

    BalasPadam