Isnin, 15 Mac 2021

MB 158 : Babi Betul

 Salam bertani


Pokok mesta ini sudah berumur lebih dua tahun.
Wak tanam menggunakan bibit cantuman baji.


Sayang umurnya tak panjang.
Dipatahkan oleh babi hutan 
yang masuk ke dusun baru-bari ni.



Hanya ini yang tinggal.
Harap-harap yang patah akan tumbuh.

Salam bertani.

27 ulasan:

  1. Aamiin. Mungkin nanti tumbuh lrbih baik.

    BalasPadam
  2. takpe wak, yang hilang akan tumbuh kembali...
    nasib la masa babi tu datang, xde sape2 kat situ...
    seriau klu tgk babi utan ni..

    BalasPadam
  3. Alahai, moga bertumbuh balik...

    BalasPadam
  4. sayangnya wak... memang kena pasang perangkap ni wak..

    BalasPadam
  5. alahaiiiiiiii dia pun nak sondol kat situ juga

    BalasPadam
  6. Ganas punya sondol..patah terus pokok

    BalasPadam
  7. sayang kan
    sedih sgt2 tp sabarrr pujuk hati
    mcm sy baru2 ni habis 6 pokok kelapa huhuuu
    dah hampir sthn membesar tiba2 babi musnahkan
    habis wak dikoreknya mkn buah kelapa tak tinggal sikit pun huhuuu

    BalasPadam
  8. Hai geramnya..sama la dengan masalah kat kampung. Mak selalu bising babi kacau tanaman

    BalasPadam
  9. kerja babi gitula nk menjahanam saja

    BalasPadam
  10. Alahai..insya Allah ada rezeki lain utk wak.

    BalasPadam
  11. aduiii. dengki benooo khinzir nii kan.

    BalasPadam
  12. Ujian bertani...Semoga Allah gantikan dengan rezeki lain yg melimpah

    BalasPadam
  13. Adoii la babi samalah macam kat kampung Mrs. A adik ipar tanam musang king yang dibawa dari kg dia Jeli Kelantan habis mati di sondol babi

    BalasPadam
  14. hahaha.. tajuk bikin neves

    BalasPadam
  15. pokok kecil tu yang disondolnya.. harap tumbuh baru..

    BalasPadam
  16. Babi betul laa babi tu huhuhu. Takde be da lain nak buat ke duk pedajal pokok yang abru nak tumbuh tu huhuhu. Moga tumbuh balik laaa pasni ..

    BalasPadam
  17. Aduhai..memang babi betul ni wak ^_^

    BalasPadam
  18. Sedih tengok hasil tanaman di kerjakan oleh si itu. Semoga yang patah ni memberikan hasil yang lebih baik. Aaminnn

    BalasPadam