Selasa, 9 Mac 2021

Jatuhan di Luar Musim

 Salam bertani

Ada beberapa pokok durian di dusun WP yang sedang berbuah di luar musim dan sedang menanti masa untuk berjatuhan.  Buah luar musim ini tidaklah banyak, ada yang hanya 2 - 3 biji sepokok, ada yang 10- 20 biji dan hanya sepokok yang melebihi 50 biji.  Kebanyakan pokok durian dewasa baru mula berbunga sekarang dan musim sebenar buah durian akan bermula pada bulan Jun nanti.


Dua biji durian luar musim berjatuhan pada pagi ini


Buah durian tembaga


Isinya kuning terang


Kucing tidur


3 ulas sepangsa


Durian kampung


Isi durian kampung




Buah durian tembaga ini akan berjatuhan seminggu dua lagi


Musim sebenar,
 pokok durian musang king sedang berbunga.

Salam bertani.


37 ulasan:

  1. Alhamdullilah.. ada rezeki pokok berbuah diluar musim kan Wak..

    BalasPadam
  2. perghhhh rezeki tu wak... cantek nya warna doyan..

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah rezeki berjatuhan selalu sedapnya diyan

    BalasPadam
  4. tahun ni sekali je mkn durian..alhmdllh rezeki

    BalasPadam
  5. best tu wak, tak payah tunggu musim je dah boleh jumpa durian kat kebun wak...
    buahnya dahla semua tebal-tebal...

    BalasPadam
  6. Menggoda betul buah-buah durian ni :)

    BalasPadam
  7. Banyak bunga MK Wak...moga berhasil

    BalasPadam
  8. di luar musim tu yang nikmatnya lain macam.

    BalasPadam
  9. Baru beberapa hari lepas merasa durian luar musim ni..sedap sungguh.

    BalasPadam
  10. wowww view durian tuu..sedapppp

    BalasPadam
  11. Alhamdulillah...kenyang juga akhirnya..jamu mata...hihihihi

    BalasPadam
  12. Cantik isinya tu wak. cantik warnanya juga. Alhamdulillah rezeki dapat merasa belum sampai musimnya :)

    BalasPadam
  13. Terasa sangat berharga bila dapat makan durian di luar musim. Lagi pulak dari pokok sendiri, tambah seronok.

    BalasPadam
  14. Aduhaiiii waaakkkk... terliur pulak tengok isi durian kuning-kuning mcm tu. Saya ni lebih suka makan durian kampung berbanding durian2 lain...

    BalasPadam
  15. Bestnya, wak! Saya suka durian yang isi kuning. :)

    BalasPadam
  16. perghhhh....derian...feveret kami anak beranak

    BalasPadam
  17. Durian kalau jatuh di luar musim, rasanya sudah tentulah istimewa, sebab tak banyak!

    BalasPadam
  18. Ni namanya rezeki wak.. sedapnya durian trmbaga

    BalasPadam
  19. Alahai wakkkk..bikin terliur ja..tahun ni saya tak makan durian lagi

    BalasPadam
  20. Waktu minta sebiji. Hehe.

    BalasPadam
  21. alahai..rindu nak balik kg makan derian

    BalasPadam
  22. wp bagi alamat kat emel kak ya paridahishak@gmail.com tksh

    BalasPadam
  23. abam kie x makan durian sejak kecil. tengok aje la famili makan.

    BalasPadam
  24. fuhhhh cantiknya kuning dia tu wak!

    BalasPadam
  25. Untung ada kebun boleh makan hasil. Kita kat sini nak makan kena tengok bajet dulu wak. huhu

    BalasPadam
  26. aduhhh da lama sangat tak makan durian 😫

    BalasPadam
  27. Bestnya...teringin nak makan durian ha...tp tu la..mahal giler plak

    BalasPadam
  28. sedapnyaa durian. menunggu musim durian di utara tak tiba lg

    BalasPadam