Rabu, 7 Oktober 2020

WW 192 : Siti Zubaidah Kampungan

 Salam bertani






Salam bertani.

49 ulasan:

  1. Subhanallah cantiknya bunga ni.

    Mula tu ingatkan Siti Zubaidah ni nama lembu Wak :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ish2, nama lembu wak Siti aje.
      Siti Zubaidah ni nama pokok bunga tiga bulan inilah.

      Padam
  2. Alahai, nama arwah mak saya ni wak, tapi takde siti..Zubaidah je. Nak cari jugalah kat nurseri, nnt bila tengok saya akan sentiasa ingat kat arwah mak saya. Cantik bunga ni sbb dia ada mcm2 kaler kan wak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cari pokok siti zubaidah kampung.
      Lebih mudah ditanam dan rajin berbunga.
      Biasa unganya ada kaler pink, biru , merah dan putih.

      Padam
  3. Cantiknye... Bermacam-macam warna pulak tu. Pakcik apa khabar? Lama tak singgah sini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pakcik sihat2 aje
      Memang cantik bunga ni dan tahan sampai tiga bulan.

      Padam
  4. baru tau nama bunga ni siti zubaidah heh..heh..

    BalasPadam
  5. cantik lah ni wak, mana ada kampungan nya... juga dikenali pokok bunga tiga bulan kan wak? teringat akak kat nursery panggil gitu

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang yang siti zubaidah ni spesis kampung dana.
      Beza sikit yang dijual di nerseri tu, sebab biasanya yang dijual di nerseri tu ditanam dari CH. Bila kita beli tengah bunga, lepas bunganya habis taknak bunga lagi sebab cuacanya berlainan.

      Padam
  6. Biasa nampak bunga ni. Baru ku tau nama nya siti zubaidah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus tanam pokok bunga ni sebab bunganya boleh tahan 3 bulan dan kaler bunganya lain2 mengikut keadaan tanah dan pembajaannya.

      Padam
  7. hydrangea...oo nama Melayu dia Siti Zubaidah..

    BalasPadam
  8. yg warna purple ni mmg ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

    BalasPadam
  9. Macam2 warna pink, lilac and purple semuanya cantik.

    BalasPadam
  10. saya suka bunga ni sebab cantik!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semia bunga cantik SS sebab ada keunikan tersendiri.

      Padam
  11. Wahhh ada warna pink. Kat kampung ada warna purple biru tu je :)

    BalasPadam
  12. PC panggil bunga sanggul.Hehehehe.Sebab tak tahu namanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lepas ni bolehlah panggil bunga siti zubaidah

      Padam
  13. Balasan
    1. Siti yang mana uncle.
      Lembu wak pu ada nama siti.

      Padam
  14. Oohhh... ini namanya Siti Zubaidah.

    BalasPadam
  15. cantikkkyaaa purple dia.. pastel

    BalasPadam
  16. Pernah tanam pokok bunga ni tapi tak pernah menjadi pulak.Cantek bunganya..tapi tak pernah tahu pun nama nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok ni perlu lindungan sikit daripada cahaya matahari terik.
      Kalau tanak kat pasu kena selalu siram.

      Padam
  17. Tapi bunga ni susah nak berbunga. Selalunya bunga tu masa beli je. Lepas tu senyap sunyi bunga tak keluar2.hhahaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu biasanya yang dijual di nerseri sebab ditanak di Cameron Highland. Lepas bunganya habis tak mau berbunga lagi sebab cuaca tak sama.
      Kalau nak tanam cari yang siti zubaidah kampung.

      Padam
  18. Dulu opah saya sampai pergi ke kelantan cari bunga nih..Masa tu tahun 90 an la. jaga sungguh dia sampai naik cantik la.

    BalasPadam
  19. memang suka sangat bunga ni wak, tapi saya cuba pelihara tak berapa jadi mahal juga sekarang ni hydrangea ni kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba cari yang siti zubaidah kampung.
      In syaa Allah menjadi.

      Padam
  20. cantiknya wak bunga2 ni :)
    terpegun saya tgk..walau dr gambar saja.

    BalasPadam
  21. mcm2 bunga dan pokok ada di kebun Wak. Nanti boleh buat lawatan sambil belajar ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Binga ni wak tanam tepi rumah aje cikgu.
      Kat kebun ada pokok durian dll

      Padam
  22. cantik bunganya secantik namanya..
    macamna boleh dapat siti zubaidah tu wak.. boleh kongsi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang dulu2lah yang bagi nama.
      Mungkin dulu mak cik siti zubaidah ni yang banyak tanam pokok bunga ni.

      Padam
  23. Hydrangea ni siti zubaidah ye... Unik nama tempatannya

    BalasPadam
  24. Suka bunga nintapi x ingat namanya ..

    BalasPadam