Ahad, 27 Mac 2016

Pokok Kait-kait.

Salam bertani.

Ada banyak anak pokok kait-kait yang sentiasa tumbuh di kebun getah dan kelapa sawit "Warisan Petani". Pertumbuhannya perlu dikawal kerana pokok kait-kait cepat membesar dan merebak hingga menyukarkan kita melakukan kerja-kerja di kebun. Pokok kait-kait ini tumbuh daripada biji benih yang terdapat di dalam tanah kerana pada asalnya kebun tersebut adalah hutan pokok kait-kait. Biji benih pokok kait tahan bertahun-tahun di dalam tanah dan akan tumbuh bila persekitarannya sesuai.

     Pokok kait-kait merupakan tumbuhan liar yang hidup secara melilit tumbuhan lain dan boleh mencapai ketinggian pokok perumahnya. Batangnya separa keras dan mempunyai cangkuk untuk memanjat dan melilit, sebab itu dipanggil pokok kait-kait.

Ia sukar dihapuskan walau pun menggunakan racun rumpai kerana daunnya menpunyai lapisan yang licin untuk menghindarkan semburan racun rumpai. Pokok kait-kait mampu hidup berpuluh-puluh tahun sehinggakan ada batangnya yang sebesar lengan orang dewasa.


Anak pokok kait-kait yang tumbuh melalui biji benih.


Anak pokok tidak melilit.


Dahannya juga belum mempunyai cangkuk/kait.



Mula menjalar dan melilit.


Hutan pokok kait-kait dewasa.
Padat dan sukar diuruskan.


Memanjat pokok kelapa sawit.


Hutan pokok kait-kait



Daun pokok kait-kait


Batangnya mempunyai cangkuk/kait di bawah pelepah daun.
Cangkuk digunakan untuk memanjat dan melilit.


Bunga pokok kait-kait.


Bunga sedang berkembang.
Mempunyai dua cangkuk.



Setiap jambak mengandungi biji benih.


Pokok kait-kait dewasa dengan biji benih.


Sepohon kait-kait yang dibiarkan hidup di kebun getah.
Dahannya memanjat sehingga pucuk pokok getah untuk 
mendapatkan cahaya matahari.


Telah berumur lebih sepuluh tahun.
Pangkalnya sebesar lengan orang dewasa.

Anak pokok kait-kait yang tumbuh di kawasan kebun perlu dihapuskan kerana ia cepat membesar dan menutupi pokok yang kita tanam. Cara yang paling mudah ialah dengan mencabutnya. Sekiranya ditebas atau dipotong, pangkalnya akan mengeluarkan lebih banyak dahan baru.

Walau bagaimana pun pokok kait-kait juga mempunyai khasiat perubatan. Daun dan bunganya boleh meredakan sakit kepala dan mengurangkan demam terutama demam malaria. Sekiranya kita tersesat di dalah hutan dan kehabisan bekalan, batang pokok kait-kait boleh dikerat untuk mendapatkan air minuman. Airnya berasa sejuk dan boleh menyegarkan badan.

Salam bertani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan