Sabtu, 26 Mac 2016

Pokok Sendayan.

Salam bertani.

Pokok sendayan merupakan tumbuhan rumpai yang sering terdapat di kawasan kebun sama ada dusun buah-buahan, kebun getah atau kebun kelapa sawit. Pokok sendayan adalah tumbuhan yang tidak dikehendaki dan perlu dihapuskan sebelum berbunga kerana ia amat mudah membiak dan merebak ke keseluruhan kawasan kebun. Pokok sendayan juga tidak diserang oleh makhluk perosak.

     Pokok sendayan sesuai hidup di kawasan lapang maupun terlindung dan subur di kawasan yang agak rendah dan lembap terutama di kawasan tanah gambut. Ia tahan hidup di kawasan berair dan mudah membiak sama ada melalui rizomnya atau biji benih. Ia hidup berumpun dan akan mengeluarkan bunga dan biji benih apabila matang.

    Pokok sendayan mempunyai daun yang agak keras dan tajam. Ia boleh melukakan tangan atau kaki apabila tersentuh. Sebab itu ia tidak sesuai dicabut dengan menggunakan tangan kerana boleh melukakan. Pokok sendayan juga tidak sesuai ditebas kerana perdunya akan mengeluarkan rizom lebih banyak lagi.

   Di kawasan kebun ia boleh dikawal dengan menggunakan racun rumpai serap yang mengandungi glyposit tetapi perlu berhati-hati kerana racun rumpai ini juga boleh merosakan akar tanaman. Racun rumpai ini juga kurang berkesan sekiranya kawasan semburan terkena hujan.



Anak benih pokok sendayan yang tumbuh melalui biji benih.


Rumpunnya sentiasa bertambah melalui pertumbuhan rizom baru.


Hidup subur di kebun buah-bahan.



Perlu dihapuskan sebelum berbunga dan
mengeluarkan biji benih.

Pokok sendayan dewasa. Daun dan batangnya tajam
dan boleh melukakan.


Bunga pokok sendayan.


Buah pokok sendayan. Buah matangnya
berwarna hitan dan mudah tersebar menjadi anak benih.


Pokok sendayan mempunyai sistem akar serabut.


Membiak melalui rizom


Rizom akan keluar menjadi pokok baru.


Pokok sendayan di kebun buah-buahan yang
dihapuskan mengunakan racun serap (sistemik) jenis Basta.

Pokok sendayan tidak mempunyai khasiat perubatan. Ia juga tidak sesuai dijadikan makanan ternakan ruminan. Pokok sendayan perlu dihapuskan kerana ia akan menggunakan nutrien yang diperlukan oleh tanaman.

Salam bertani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan