Rabu, 23 Mac 2016

Pokok Belimbing Buluh.

Salam bertani.

Ada empat pokok belimbing buluh di belakang rumah "Warisan Petani".  Ada yang telah berumur lebih lima puluh tahun tetapi masih hidup subur dan mengeluaran hasilnya. Pokok belimbing buluh dewasa akan berbunga dan berbuah di sepanjang batangnya dari pangkal hinggalah ke hujung.

   Pokok belimbing buluh boleh dibiakkan melalui semaian biji benih dari buah matang. Walau bagaimana pun peratus pertumbuhannya sangat rendah. Biasanya lebih mudah kita mencari anak benih yang tumbuh di bawah pokok dewasa dan memindahkannya ke tempat yang sesuai. Ia juga boleh dibiakkan melalui kaedah tut (markot).

   Buah belimbing buluh berasa sangat masam. Ia digunakan untuk masakan ikan terutama ikan air tawar untuk menghilangkan rasa hanyirnya. Ia juga  boleh dijadikan halwa dan jeruk tetapi sekarang jarang ada orang yang membuatnya. Buah belimbing juga boleh dibuat sambal seperti sambal tumis dan sambal hitam.


Sepohon belimbing buluh yang telah berbuah.


Berbuah di keseluruhan batangnya.


Berbuah juga di pangkalnya.


Segugus buah belimbing buluh.



Bunga belimbing buluh.


Bunga dan buah hingga ke tanah.


Pokok ini telah berumur lebih 50 tahun.



Sepohon lagi di hadapan reban ayam  


Berbuah lebat. 



Hasil yang dituai.


Persiapan untuk membuat sambal hitam


Buah belimbing direbus tanpa air.


Sehingga kering


Tambahkan ramuan sambal.


Sambal hitam belimbing buluh.

Pokok belimbing buluh juga mempunyai khasiat perubatan. Buah, bunga dan daun belimbing buluh digunakan oleh orang-orang zaman dahulu untuk meredakan pelbagai penyakit. Bunga belimbing buluh boleh meredakan batuk dan digunakan untuk mandian bayi yang kena penyakit kuning. Buahnya digunakan untuk melembutkan kulit dan menghilangkan jerawat. Ia juga dikatakan boleh meredakan tekanan darah tinggi dan lenguh-lenguh sendi.

Tanamlah belimbing buluh untuk kegunaan sendiri. Saiz pokoknya tidak besar dan sesuai ditanan walaupun di kawasan yang terhad. Ia cepat berbuah dan berbuah sepanjang musim.

Salam bertani.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan