Khamis, 4 November 2021

Pokok Bendi Empat Batang

 Salam bertani

Empat pokok bendi ni dah mengeluarkan hasil, sampai tak termakan buahnya. Wak tanam kat belakang rumah tepi paip, senanglah nak siram. Ada beberapa pokok yang masih kecil dan belum berbuah. Jadi semuanya ada 13 pokok bendi yang wak tanam.


Empat pokok bendi yang rajin berbuah


Sampai jemu makan bendi


Dua pokok belum berbuah


Yang ni dah belajar berbunga


Tiga pokok ni baru ubah ke tanah


Tuaian buah bendi pagi ini


Campak aje dalam gulai ikan kembung
Dah selamat tak payah masak sayur.

Salam bertani

31 ulasan:

  1. Wah...bendi segar tanam sendiri.
    Gulai..kari..asam pedas...asam rebus..sambal..celur buat ulam pun sedap

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah bendi dari pokok terus dlm kari. Lazat smpi menjilat jari

    BalasPadam
  3. From farm to table ni Wak...
    Peria katak, saya pun tanam juga Wak. Sentiasa berbuah.

    BalasPadam
  4. Cantik kejadian bendir wak.. saya tanam tak penah nak menjadilah. Ada kawan kata tanaj tak sesuai

    BalasPadam
  5. saya ada tanam sebelum ni, bendi renek..tapi buahnya kecil2 sangat besar ibu jari aje..ni da tanam semula, yang pokok tinggi pulak..dengan yang bendi kaler merah..harap subur lah pokoknya

    BalasPadam
  6. Alhamdulillah. sedap nampak masakannya

    BalasPadam
  7. Tak pernah henti rezeki dariNya. Syukur

    BalasPadam
  8. Pokok bendi 4 batang pun banyak hasilnya kan wak. Sampai tak termakan tu. Saya suka juga bendi. Biasa rebus buat ulam je. Sedap campur dalam gulai. Tak payah masak lauk lain dah.

    BalasPadam
  9. Sedap tu wak.. boleh juga goreng tempura.

    BalasPadam
  10. Pokoknya 4... hasilnya... 4000!

    BalasPadam
  11. Dah lama tak tanam bendi.. yang muda sedap jadi ulam juga

    BalasPadam
  12. balik rumah mertua hari tu, kak ipar saya pun tanam banyak pokok bendi, seronok tengok bendi2 nya menjadi

    BalasPadam
  13. bila dah berbuah dia mmg payah nak berhenti kan wak, bak orang kata dah blenger hari-hari bendi hahahah

    BalasPadam
  14. makan bendi selalu eliga otaknya..sumber kat tepi rumah ja subur n lebat

    BalasPadam
  15. saya ni nak tanam bendi tak tertanam2 lgi Wak, walhal rakyat jelata dalam rumah ni suka betul dengan bendi

    BalasPadam
  16. dlu pernah tanam pokok bendi.. tp bendinya mcm byk duri.. mcm x best pulak mkn.. xtau knp ada tajam²

    BalasPadam
  17. Kalau terlebih2 tu bolehlah sedekah kat jemaah surau

    BalasPadam
  18. Bendi ni kalau kena cara makan boleh bantu kawal gula dalam darah...

    BalasPadam
  19. Sedap tu.. Org kata bendi bgus utk kawal gula... N bgus gak utk ygjnis2 sakit lutut tu.. Rendam semalam an.. Lepas tu minum air dia

    BalasPadam
  20. Tanaman menjadi Alhamdulillah

    BalasPadam
  21. Abah SA hari tu semai tapi x menjadi...benih x elok rasanya...la ni dia semai cili jer plak...

    BalasPadam
  22. Alhamdulilllah dah tak payah beli di pasar. Rebus cecah dengan sambal belacan....sodap

    BalasPadam
  23. saya tak makan bendi... hahaha

    BalasPadam
  24. ok jugak 4 wak, saya punya ari tu.. 1 je, nak masak kena beli tambah. he he he..

    BalasPadam
  25. 4 btg pun dah boatvlauk satu hidang tu

    BalasPadam
  26. Hasil dr tangan WP menjadi betul

    BalasPadam