Sabtu, 13 November 2021

JDT 15

 Salam bertani


Gaya duduk ngalahkan tuan


Anggaran 2 minggu lagi bolehlah tuai


Pulang dari kerja kebun tadi, tuai 2 biji kelapa pandan muda


Senjakala


Ikan kitang bakar guna kuali ajaib
Wak tayang gambar ni kat SA


Tuai bunga kantan merah
Hantar kat pasar minggu


Beli dua benih durian klon
Yang besar tu klon jawi super harganya RM270.00
Yang kecil klon salika (siam) harganya RM 70.00


40 ekor budak hitam masuk rumah didik


Eramkan 10 biji telur puyuh
Menetas 8 ekor


Musim hujan ni buah jambu bertih banyak yang gugur
Tuai sikit buat cemilan


Zura dan anaknya.
Atas permintaan seorang rakan blogger,
Wak daftarkan nama anak Zura sebagai Apis



Apis bergaya atas busut.

Salam bertani

48 ulasan:

  1. Amboi..bergaya sungguh Apis tu ya 😄
    Cantik rumah Wak. Nampak banyak kereta, anak-anak balik ya?

    BalasPadam
  2. Seronoknya tengok hasil² tuaian titik peluh..

    BalasPadam
  3. Lembu juga ang nampak aura ..subahanallah

    BalasPadam
  4. Apis tu anak lembu jantan..bergaa sakan..jadi model hehehe

    BalasPadam
  5. WOW AGRARIA MEMPESONA FLORA FAUNA BERSATU

    BalasPadam
  6. cutenya zura dan apis posing hehe

    BalasPadam
  7. Hasil peliharaan, ternakan, tumbuhan..alhamdulillah. Jambu bertih tu aduhai...big boss atas..big boss bawah..jagi pembuka dan penutup.

    BalasPadam
  8. Gambar senja tuuu.... Dramatik!

    BalasPadam
  9. Zura sangat menggemaskan he he ... Selamat malam Sobatku di seberang sans.

    BalasPadam
  10. tenang sahaja tengok gambar dekat blog WP ni

    BalasPadam
  11. Geram kat buah limau tu wak. Mesti sedap fresh from pokok. Meriah rumah wak ramai balik tu.

    BalasPadam
  12. Seronok bertandang blog wak ni..Macam ke dusun & mini zoo di alam maya...

    BalasPadam
  13. wak, geramnya nengok jambu bertih tu wak... berangan nak nanam kat tepi rumah tapi suami lak tak bagi... katanya akarnya nanti rosakkan longkang...

    limau tu sedapnya wak, aritu balik kg dapat merasa ada jiran bagi... kalau dekat rumah tu, dana mintak beli ... heheheh
    geram nengok bunga kantan wak yg merah menyala, musim hujan ni lagi subur ye wak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Poko jambu bertih ni boleh tanam kat pasu besar sikit.
      Pokok tut biasanya tak besar, kecik2 dah buah.

      Padam
  14. luasnya laman umh wak... geram tgk kaler bunga kantan tu.. buat sambal campur ikan bilis sedapnya

    BalasPadam
  15. subhanallah... seronoknya tgk wak bertani..meriah hasilnya, alhamdulillah..encem la apis, bukan main lagi posing yer..mcm tau2 je wak amik gambar dia

    BalasPadam
  16. lamanya tk mkn jambu air tu...ikan kitang 1st time dgr

    BalasPadam
  17. Kemain Apis posing ye :)
    Segarnya bunga kantan tu, tak sempat nak minta Wak dah hantar ke pasar ye hehe

    BalasPadam
  18. Suka tgk hasil tanaman Dan ternakan wak

    BalasPadam
  19. Sedapnya isi kelapa buat lempeng. Tak mahu komen pasal emaknya si Apis tu..hahaha.

    BalasPadam
  20. wah boleh kongsi macammana eramkan telur burung puyuh tu ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wak gunakan alat penertasan telur (incubator)
      kat shopee ada jual
      Boleh guna untuk telur ayam/ itik juga

      Padam
  21. bestnya...macam-macam ado....tengok kelapa muda teringat kuih kalakatar

    BalasPadam
  22. Macam mana nak bagi pokok limau kasturi berbuah? Ai tanam taknak keluar buahnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin pokoknya terlindung cahaya matahari kot.
      beri baja bunga/buah ikut kadar
      Prunning dahan yang terlalu rimbun supaya cahaya matahari boleh masuk ke kanopi pokok

      Padam
  23. Cantik betul jambu tu. Lama sungguh tak merasa.

    BalasPadam
  24. Serinoknya nak makan tuai ja, comel Apis dengan ibu.

    BalasPadam
  25. lumayan wak kangji WP ., jempol ;p

    BalasPadam
  26. assalam wak, lama tak bersiaran, wak sihat?

    BalasPadam
  27. Cantiknya view.. comel je apis bergambar..nasib baik takbuat muka peace..hehe

    BalasPadam
  28. alahai wakk. cantik rumah. teringat2 rumah mak abah di kg yang hampir 2 thn tak balik ke sana.

    BalasPadam
  29. Wak nanti tayang isi limau yang nak dituai tu ye.

    BalasPadam
  30. Comelnya Zura and Apis!
    Nanti ada anak lagi, letak nama apa tu..hehe...Wah, tunjuk ikan kat SA..hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada 2 ekor lagi lembu wak yang sedang bunting. Kalau dapat anak betina wak namakan Nona boleh?

      Padam
  31. Sampai hati wak...mana la SA nak carik ikan kitang tu..dah la mengidam ni...SA x kira...waka kena bagi SA gak ikan kitang tu....

    BalasPadam
  32. limau tu buat jus sedap wak. Jambu bertih tu cecah rojak mak bee sedapnya

    BalasPadam
  33. memacam gaya hewan peliharaan & ternakan buat.. kita yg tgok pun kdg bole tgelak sorang tgok dia dduk je hehe

    BalasPadam