Khamis, 15 Julai 2021

Musim Rambutan 'Lok Daun'

 Salam bertani

Musim durian di dusun WP secara rasminya telah berakhir. Sekarang buah rambutan serta manggis mengambil giliran. Ada beberapa jenis rambutan yang wak tanam. Rambutan anak sekolah paling awal matang diikuti rambutan jarum emas dan rambutan gading. 



Rambutan anak sekolah PdPR


Rambutan jarum emas


Rambutan gading


Rambutan anak sekolah PdPR paling awal matang


Rambutan jarum emas mula kemerahan


Buah rambutan berjuntaian hingga ke atas tanah




Sepohon rambutan jarum emas sarat berbuah


Tuaian


Wak jual kepada kawan2 
4 kg RM10.00

Salam bertani

31 ulasan:

  1. Wah…seronoknya tengok pokok rambutan wak.
    Rambutan anak sekolah Pdpr pun ada..hehe

    BalasPadam
  2. Alahaiii..durian dah habis musim ke wak..rindunya nak balik johor. Rendang rendang buah rambutan dusun wak. Senang nak petik pun.

    BalasPadam
  3. Rambutan gading tu sedapnya Wak.

    BalasPadam
  4. Aduhh wakkk, sedapnyaaa tengok buah rambutan tu! Buang kulit, letak dalam peti sejuk dan makan. Memang nikmat!

    BalasPadam
  5. Sekarang memang musim buah2 kayu . Rindu dusun di kampung

    BalasPadam
  6. Geramnya tgk rambutan wak.. nmpknya lps ni projek cari rambutan la plk..

    BalasPadam
  7. Aduh lebatnya rambuta anak sekolah PdPR...

    Rambutan gading bertuah tanduk tidak berguna lagi &

    Rambutan jarum emas kalau patah jangan simpan dalam peti

    Sini sekilo RM8-10
    Semoga sebagaimana wak jual murah- murah kepada kawan2,begitulah Allah murahkan rezekinwak sekeluarga...

    BalasPadam
  8. murah wak.. 4kg RM10.. kite beli sini 1kg RM8 hehehe

    BalasPadam
  9. wow meriahnya rambutan lockdown...alhamdulillah rezki wp

    BalasPadam
  10. Syok nyer petik rambutan kat kebun sendiri πŸ˜˜πŸ˜˜πŸ‘πŸ‘

    BalasPadam
  11. geramnya tengok merah-merah... dana suka makan yang ada hijau-hijau lagi wak ehehhee....

    murahnya wak jual, kalau kat sini masih rm8 ke 10 sekilo
    semalam telefon emak, emak cerita pokok rambutan tepi rumah pun dah berbuah lebat, kat kampung tengah musim besar hampir semua rumah ada rambutan...

    BalasPadam
  12. Rambutan gading tu salah satu rambutan yang lama sangat tak makan. Bila ada banyak jenis rambutan di situlah nikmatnya. Boleh rasa aneka rasa buah rambutan.

    BalasPadam
  13. fuhhhh terliur tengok buah rambutan jarum emas tu. Dah lama tak dapat makan sejak pkp ni

    BalasPadam
  14. Rambutan jarum mas tu macam rambutan di rumah mak mertu sy. Tahun ni tak dapat merasa rmbutan kat kampung.

    Huwaaa.. durian dah habia wak??

    BalasPadam
  15. Dulu kt rumah nenek ada.. tapi sekarang dah tebang... serangga banyak sangat... lepastu jadi tempat parking dah skrg.. kalau tak tebang, memang kutip aje rambutan terus makan...

    BalasPadam
  16. Cantik cantik buah rambutan wak. Saya kurang makan rambutan. Senang batuk.

    BalasPadam
  17. Murah la sekilo rm10..menjual sambil beramal ya wak..

    BalasPadam
  18. 4 kilo RM10 murah tu.. Hari tu beli sekilo RM10 kalau tak silap.. Tapi makcik tu kata dia bri lebih sedikit..

    BalasPadam
  19. Puaslah makan rambutan ya. Hehe saya belum sentuh rambutan lagi. Tidak lama lagi ada di sini nanti. Insya Allah.

    BalasPadam
  20. Saya suka makan rambutan warna kuning. Tak tahu kenapa. Rasa jenis warna kuning tu memang best.

    BalasPadam
  21. meriahnyaaa rambutan tuu. xjual ke wak?hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wak jual dekat2 sini aje
      Jual online wak tak pandailah

      Padam
  22. jiran shida pn ade bagi wak..makan la sampai batuk huhuu byk sgt pun..

    BalasPadam
  23. Faveret saya buah rambutan nie, tambah buat rambutan gading memang suka sangat. Tapi kat kawasan rumah saya nie harga tengah mahal sangat..

    BalasPadam
  24. sy x tanam tp org kasi rambutan non stop smpi x termakan...

    BalasPadam