Isnin, 17 Mei 2021

MB 164 : Kajian Lapangan

 Salam bertani

Tengah hari tadi hujan turun dengan lebatnya. Selepas asar, wak turun ke dusun buat kajian lapangan menggunakan hp cap ayam. Wak kongsikan sebahagian daripada tangkapan tak profesional hp tersebut.


Durian klon nun jauh di atas kayangan


Durian kampung pun menjulang awan


Ni buah manggis


Yang ni pula buah mesta


Entah berapa lorilah hasil jarum emas ni nanti.


Budak sekolah nak mencecah air


Yang ni bukan rambutan, tapi buah pulasan.


Rendah sampai ke tanah buahnya


Macam manalah nak bungkus putik cempedak yang tinggi ni


Yang ni pokok setahun jagung.
Buahnya atas tanah aje.


Yang ni putik rambai


Buah duku terengganu baru nak menjadi.


Salam bertani.


29 ulasan:

  1. Lama dah tak makan buah manggis 😮.

    BalasPadam
  2. Selalu kenal buah manggis jer.Masuk sini kenal buah mesta.Semalam masuk group kebun bandar,kenal lagi 1 buah sebijik macam manggis.Namanya buah beruas.Lagi explore lagi luas ciptaan Allah.MasyaAllah...

    BalasPadam
  3. wow dusun yg meriah dgn putik hasil subhanallah

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah, banyak sungguh buahnya..

    BalasPadam
  5. Wahhh kiranya nanti panen serentak ye wak....

    BalasPadam
  6. Alhamdulillah lumayan Wak!

    BalasPadam
  7. seronoknya melihat hasil tanaman menjadi semuanya.

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah.. Hasil berbudi pada tanah.. Hantar ke Melaka sikit... 😀

    BalasPadam
  9. uiishhh syok nyaaaa musim buah tahun niiiiii

    BalasPadam
  10. Alhamdulillah..lumayan hasilnya wak. Semoga helokk je hasil tanaman dan jagaan wak.

    BalasPadam
  11. Boleh bayangkan pulasan tu bila dah merah!

    BalasPadam
  12. Syukur Alhamdulillah. SEjuk tangan Wak tanam pokok buah-buahan. SEmuanya mengeluarkan hasil.

    BalasPadam
  13. Alhamdulillah...menjadi tanaman wak..semuanya membuahkan hasil

    BalasPadam
  14. Sedang galak berbuah semua nyer👍

    BalasPadam
  15. Manggis dengan rambai rasa lama sangat tak makan. Alhamdulillah seronok tengok semua mengeluarkan hasil.

    BalasPadam
  16. semoga hasil menjadi dan wak dimurahkan rezeki ya...

    salam singgah selepas raya

    BalasPadam
  17. ya allah manggis tu, dapnya. lama betul xmakan manggis. macam dah 2 3 4 tahun . sedih bethol .

    BalasPadam
  18. Wakkkkk.. mintak buah sikit kalau ada hasil.. hahaha.. paling heaven ialah Durian dan Manggis.

    BalasPadam
  19. Dah besar dah, buah durian wak.. bestnya...!

    BalasPadam
  20. Sedang mula verbuah Tu.. tak sabar tunggu hasilnya.. boleh POS Shah alam x

    BalasPadam
  21. wah semua best2..rindu nak balik kg wuaaa

    BalasPadam
  22. wah best tu WP,murah rezeki =)

    BalasPadam
  23. Sukanya SA tengok semua hasil tu ha...confirm x habis makan tu nanti...bagus wak rajin menjaga dan bercucuk tanam

    BalasPadam
  24. lama tak dpt makan manggis ni, sedapnyaaa

    BalasPadam
  25. meriahnyaaaa durian tuuu :)

    BalasPadam
  26. Seronoknya tengok banyak tanaman yang Wak usahakan tu... teringin nak bertani macam Wak... memang impian... rasa sejuk je kan bila dikelilingi flora...

    BalasPadam
  27. Kalaulah boleh ke kebun wak, bahagianya melihat buah-buahan itu..

    BalasPadam