Rabu, 21 September 2016

Ternakan arnab.

Salam bertani.

WP ada memelihara beberapa ekor arnab, seekor pejantan dan beberapa ekor induk dewasa.
Baru-baru ini, seekor induk arnab melahirkan enam ekor anak arnab. Alhamdulillah kesemua anak arnab sihat dan sudah mula makan pelet yang disediakan.

WP memelihara arnab untuk kegunaan sendiri iaitu mendapatkan dagingnya. Daging arnab berwarna putih seperti daging ayam dan dikatakan kurang kolestrol berbanding daging merah yang lain. Daging arnab biasanya dimasak kering seperti rendang, digrill atau digoreng berempah sahaja. Pebret WP mestilah daging arnab masak ungkep.


Induk dewasa.


Dua ekor arnab remaja yang sesuai dituai.





Seekor lagi induk dewasa. 


Induk dewasa bersama anak-anaknya


6 ekor anak arnab berusia 2 bulan.


Sebahagian anak-anak arnab yang comel.


anak 1


anak 2


anak 3


anak 4


anak 5


anak 6


Inilah bapa mereka.
Pejantan arnab perlu diasingkan.


Apartment mereka


Bersantai di luar.

Pejantan arnab hidup sendirian di reban yang berasingan. Hanya akan menerima tetamu beberapa ketika untuk dibiakkan. Induk arnab bersifat sentiasa subur, induk yang bunting perlu diasingkan daripada pejantan sehingga melahirkan anak. Sekiranya dicampurkan dengan pejantan , ia boleh bunting lagi walau pun belum melahirkan anak.

Selain diberi makan pelet yang dibeli, arnab juga diberi makanan tambahan seperti sayur2an, lobak dan juga rumput israil. Pastikan makanan tambahan dicuci dan dikeringkan sebelum diberikan kepada ternakan tersebut, Najis arnab kering sangat sesuai dijadikan baja tanaman di sekeliling rumah.

Untuk terapi minda dan mata, WP boleh duduk berjam-jam melihat gelagat anak-anak arnab yang comel tu. Cuma WP tak mengangapnya sebagai pet tetapi sebagai ternakan biasa yang harus dikorbankan apabila sampai masanya.

Salam bertani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan