Rabu, 10 Ogos 2022

Panen Buah Limau Bali Sunkist

 Salam bertani

Beberapa pokok limau bali sunkist yang wak tanam di sekeliling rumah sedang berbuah lebat dan sudah ada yang boleh dituai. Jom tenguk


Buah limau bali sunkist


Lebat buahnya


Dah hampir matang


Bergayutan


Mencecah tanah


Yang ni dah boleh tuai


Dah matang warnanya hampir kekuningan


Saiznya sebesar penumbuk orang dewasa


Buah matang yang dituai


Potongan untuk terus dimakan segar


Potongan untuk diperah


Perah cara manual aje


Jus limau bali sunkist homemade
Jemput minum
Salam bertani


26 ulasan:

  1. Sedap . Nikmat di minum ketika haus dengan cuaca panas ini hehe

    BalasPadam
  2. Lebatnya buah. Segar bugar pula tu :>

    BalasPadam
  3. Mashaa Allah lebatnya buah....
    Pic 9 tu nampak betul-betul macam limau bali
    Saya suka bau limau bali sunkist ni..segar

    BalasPadam
  4. Jus tu sungguh penghilang dahaga, wak.

    BalasPadam
  5. oohh.. nikmatnya..dah la tengah batuk dan sakit tekak ni... minum suam...

    BalasPadam
  6. Bukan main lebat berbuah, sampai jejak bumi tu!

    BalasPadam
  7. Sedapnya nampak manis bersari

    BalasPadam
  8. uis sedapnya wak, lebatnya pokok dia.... mudah tak nak jaga ye wak, teringin la dana nk tanam dekat rumah... dulu masa dana belajar dekat UITM Jengka pernahla kwn yang jurusan pertanian bagi rasa buah ni, sedap betul macam limau bali tapi versi kecil

    BalasPadam
  9. MasyaAllah lebat buahnya. Geram tengok.
    Sedapnya minuman buah segar.

    BalasPadam
  10. Fresh tu yang sedap. MasyaAllah.. syukur.. banyak buahnya. Suka tengok.

    BalasPadam
  11. Oh, namanya limau Bali Sunkist ye ... Sy pernah jumpa pokok ni berbuah lebat di kawasan masjid dekat-dekat sini.
    Mesti manis buahnya ye Wak. Lama tak makan limau Bali.

    BalasPadam
  12. Sedapnye. Auto ngences yang di sini..hahahah. tengok air tu, terasa² masam² segar gitu.

    BalasPadam
  13. Lebatnya buah dia geram plak SA tengok...

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum wak, lama tak jenguk wak kat sini.... biasa beli je limau barli sunkist ni.. kalau dpt petik dari pokok apa2 buah sekalipun kepuasan tu lain mcm, segar.

    BalasPadam
  15. Wah lebat buahnya ya Wak.. menjadi betul tangan Wak kalau bab bertani nie. Alhamdullilah..

    BalasPadam
  16. waduh..waduhh.. wakkk. sedapnyaaaa..

    BalasPadam
  17. Aduh Wak! Bahagianya hidup Wak, berbakti pada tanah dapat hasil lumayan.

    BalasPadam
  18. Asalamualaikum...sungguh lebat..Rezeki dariNya

    BalasPadam
  19. Segar kalau dapat minum di awal pagi ini..

    BalasPadam
  20. lebatnya berkeruntoi buahnya musim panas ni sedapnya minum jus limau sunkis

    BalasPadam
  21. Waduhhh Wak, suburnyaa.. dapnya di buat jus macamtu, adeiiii

    BalasPadam
  22. aduhaiiiii wak buahnya mengerutup banyak sampai melempai ke tanah. wak bagi baja apa wak supaya pokok buah berbuah banyak. Geramnya tenguk

    BalasPadam
  23. fresh..sedapnya..jeles...nak minum/makan limau bali ambil je kat luar rumah Wak..untung laaa..hehe

    BalasPadam
  24. Lebat betul buah sunkist tanaman wak. Sedap ni kalau dapat yang manis. Segar tekak dapat minum airnya pun.

    BalasPadam