Sabtu, 7 Mac 2020

Balut Buah Limau

Salam bertani

Wak ada menanam beberapa pokok limau bali sunkist di sekeliling rumah. Buah-buahnya sudah separuh umur dan perlu dibalut untuk mengelakkan serangan serangga perosak. Wak gunakan pembalut buah epal yang biasa dijual oleh peniaga buah-buahan.


Keadaan buah limau bali sunkist yang dibalut.


Pokok ini menghasilkan lebih 20 biji buah


Buahnya ada yang hampir matang


Bahagian pucuknya lebat berbunga


Pokok ini ada 11 biji buah 


Ada 7 biji buah yang sudah dibalut


Menunggu masa untuk matang


Juga 7 biji buahnya.


Buahnya masih muda dan belum dibalut.

Salam bertani.

15 ulasan:

  1. Harap la tidak diganggu burung..

    BalasPadam
  2. Seronok tanam limau sebab ia berbuah tak ada musim.

    BalasPadam
  3. mesti manis rasa limau barli sunkist ni ye kang

    BalasPadam
  4. bila dah berbalut semua, Nampak meriah, wak

    BalasPadam
  5. Lebat buahnya tu wak. Tentu seronok bila semua dh masaknnanti.

    BalasPadam
  6. alhamdulilah lebat buatnya. seronok tengok hasil tanaman menjadi kan wak

    BalasPadam
  7. Pokoknya kecik dan renek ja tp buahnya bkn main lagi..

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah.Lebat buahnya.

    BalasPadam
  9. Memang musim kemarau sekarang, apapun khamis lalu hujan lebat kat keningau

    BalasPadam
  10. Pertama kali tengok orang balut buah guna menda alah tu WP.
    Biasa Mrs. A tengok balut guna kertas surat khabar je

    BalasPadam
  11. macam chinese new year wakkk

    BalasPadam
  12. nampak kecik je pokok, tapi buahnya lebat jugak..

    BalasPadam
  13. Banyak juga buahnya walaupun pokoknya kecik.. tanam dalam pasu pun boleh ye wak..

    BalasPadam
  14. Sedapnya. buah ni wak jual ke?

    BalasPadam