Selasa, 29 Oktober 2019

Durian Berbunga Lagi.

Salam bertani

Dijangkakan bermula akhir bulan Disember ini akan tiba musim durian sekali lagi. Ini adalah buah luar musim kerana pokok buah-buahan tertentu sahaja yang berbunga termasuklah kuini, pelam, pulasan dan rambutan. Fenomena jerebu dan musim panas/kemarau yang lepas telah menggalakkan pokok-pokok durian berbunga dengan lebatnya.



Sedahan bunga durian.


Putik bunga durian



Sudah sebesar ibu jari.


Harap-harap menjadilah



Pokok durian kim hong D198
Baru berumur beberapa tahun sudah berbunga sulung.


 Salam bertani

22 ulasan:

  1. Seakan tercium aroma bau manis bunga durian yg gugur memutih

    BalasPadam
  2. berapa lama baru boleh dapat rasa buahnya ni wak? best lah dusun wak ni, sebab ada macam2 jenis pokok masa berbuahnya pun tak sama... sentiasa ada buah la ye wak

    BalasPadam
  3. semoga ada rezeki dapat hasil yang terbaik. tak sabar nak tunggu musim durian ni.

    BalasPadam
  4. first time dengar nama jenis durian ni. mesti sedap kan.

    BalasPadam
  5. ALHAMDULILLAH REZKI ALLAH SEBALIK JEREBU

    BalasPadam
  6. Waaaa tahun depan Saya singgah kebun Wak ya hahahaha

    BalasPadam
  7. untungla ada dusun buah-buahan terutamanya durian.

    BalasPadam
  8. cute mute je bila dh start berbunga..tklama lg nanti luruh la ye

    BalasPadam
  9. Waaa agak bila berbuaH Tu.. mama nak dtg umah ni kiki

    BalasPadam
  10. Wah, tetiba lapar durian dah ni

    BalasPadam
  11. Nampak sedap , terus Naim rasa lapaq haha

    BalasPadam
  12. wahh.. geram tengok putik bunga durian tu

    BalasPadam
  13. Alhamdulillah.. berbuah lagi dia ye..

    BalasPadam
  14. eh eh rimbun betul buahnya tu ya...

    BalasPadam
  15. Subhanallah banyakknya bunga durian semoga menjadi hendakNYA.

    BalasPadam