Ahad, 8 September 2019

Pokok Bunga Bougainvillea 2

Salam bertani


Ada dua pohon bunga kertas yang wak tanam di kiri kanan jalan masuk ke halaman rumah. Kedua-dua pokok bunga kertas ini sudah berumur lebih dua puluh tahun dan masih hidup subur serta rajin berbunga. Pokok-pokok bunga kertas ini di tanam terus di atas tanah dan sudak beberapa kali dipangkas dan ditrim. Setiap pokok mengandungi beberapa jenis daun dan bunga yang berlainan hasil daripada cantuman baji yang wak buat pada masa dulu.

Jom tenguk gambar-gambar pokok bunga kertas ke-dua yang dirakam pada masa yang berlainan.



Gambar terkini

Gambar-gambar di bawah adalah pokok bunga kertas yang sama diambil pada masa-masa yang berlainan.

















Salam bertani

26 ulasan:

  1. Cantuman baji??
    Aku cuba buat pada pokok lemon+limau purut+limau kasturi.
    Yang berjaya nampaknya cuma limau kasturi pada pokok lemon. Yg lain tak jadi, mengering..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye kaedah yang paling mudah ialah cantuman baji.
      Ambil pucuk pokok kertas yang berlainan jenis dan dicantumkan dengan pokok induk tersebut.

      Padam
  2. Setakat ni...semua jenis cantuman dan tut saya buat tak pernah berjaya... hihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang perempuan tak sesuai buat cantuman pokok.

      Padam
  3. cantik.. depan rumah mak sy pun merimbun pokok bunga kertas kaler merah jambu tua

    BalasPadam
  4. Kt rmh di kpg ada pokok bunga kertas, tanam dlm pasu..mak selalu siram dgn air basuh beras..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau dah besar kat tanah macam ni, jarang2 siram.

      Padam
  5. Waaa suka tengok pokok bunga kertas camni..warna warni dalam satu pokok!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada 5 jenis SS
      daunnya pun warna warni berlainan

      Padam
  6. Pokok bunga kertas ni pokok bunga yang rajin sangat berbunga dan tahan lasak. Panas terik ke... Hujan berpanjangan ke... Tetap maintain je dia.. Hehehe.

    BalasPadam
  7. Kenapa pokok bunga kertas sy tak berbunga wak...daun saja yg lebat

    BalasPadam
  8. Pokok ini senang di jaga, tiba masa berbunga dia berbungalaaa kan Wak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu.
      tak perlu sepenuh kasih sayang seperti pokok orkid.

      Padam
  9. Pokok bunga kertas ni memang berpuluh-puluh tahun pun boleh hidup. Nenek saya pun ada tanam ni kat kampung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Asalnya dulu wak tanam kat pasu besar.
      Bila pindah rumah sendiri bariu tanam kat tanah

      Padam
  10. RAJIN DIPANGKAS DH JADI BONSAI BUNGA KERTAS...CANTIK

    BalasPadam
  11. Sekarang dah kurang masa nak trim2.

    BalasPadam
  12. wah rajin wak cantum2 warna bunga pokok.. pokok ni senang hidup berbunga pon rajin.

    BalasPadam
  13. Teringat lagu Bougainvilla Spring...

    BalasPadam
  14. Bunga kertas ni cantik tapi kalau gugur sampah dia boleh tahan jugak ye WP

    BalasPadam
  15. suka tengok pokok ni berbunga banyak dan rimbun. nak jaga pun tak susah kan

    BalasPadam
  16. Cantiknya.. pandai wak buat.. Sha pernah tengok kawan buat, tapi cam rumit je.. hehehe.. Kalau sepokok banyak warna memang lawa..

    BalasPadam