Khamis, 7 Mei 2020

Kajian Lapangan 3 : Hasil Tanaman

Salam bertani

Kajian lapangan kali ini memfokuskan tanaman buah-buahan  dewasa yang telah mengeluarkan hasil. Hasil tanaman buah-buahan tergolong kepada dua jenis iaitu yang bermusim dan tidak bermusim. Tetapi sekarang, buah-buahan bermusim pun  ada  yang dihasilkan tidak mengikut musim.  Musim buah-buahan tahunan akan bermula sekitar selepas bulan raya nanti.


Buah muda durian kim hong
Akan panen sekitar Jun 


Putik durian jantung berdegupan di atas kepala


Durian IOI baru mekar bunganya


Nangka madu J33


Buah muda nangka madu yang dibuka balutannya.


Nangka king buahnya besar dan panjang


Senget keberatan buah


Tak sempat balut nampaknya 


Durian belanda stok lepas raya.


Limau kasturi tak putus buah


limau kumkuat @ limau ayam


Buah muda limau bali sunkist 


Rambutan jarum emas ada yang sudah berbuah muda.


Ada juga yang baru berbunga.


Putik pulasan


Pokok rambai telur baru berbunga


Nanas sarawak


Bekalan sepanjang bulan puasa 


Buah ciku muda


Pokok jambu bertih merah berbunga lagi.


Salam bertani.

31 ulasan:

  1. Ada sstengah tempat dh gugur duriannya..

    BalasPadam
  2. aneka buah2an..terbaik ..

    BalasPadam
  3. tak tanam durian musang king ke WP..hhee..

    BalasPadam
  4. Hidup subur semuanya. Seronok tengok ye wak.

    BalasPadam
  5. Wahhh kenduri buah nampaknya WP kalau semua masak hahahha.. jangan sampai kembung tau!

    BalasPadam
  6. durian dah mula berbunga n berbuah tu...sukanya dpt turun ke lapagan yg penuh dgn tanaman

    BalasPadam
  7. sygnya sy x makan durian. sbb x tahan baunya...mmg sejak kecik lg x suka buah ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wak pun tak suka makan durian.
      Cuma suka tanam aje sebab pn is3 gila durian

      Padam
  8. Nikmatnya tengok kebun buah WP ni. Semoga Allah murahkan rezeki pada semua pembaca blog WP..

    BalasPadam
  9. fuh..murah rezeki wak nih.
    tumpang seronok tengok tanaman wak menjadik semuanya.

    BalasPadam
  10. buah nangka madu dgn durian belanda tu fav

    BalasPadam
  11. Musin buah-buahan kembali kan Wak.

    BalasPadam
  12. Kalo saya berjiran dengan wak kan best, bila musim buah hari2 saya pi mengenen kat kebun wak, haha

    BalasPadam
  13. Wah! mesti meriah bila dah musim menuai nanti kan WP

    BalasPadam
  14. Seronoknya tengok... SS tak merasa laa ada kebun mcm ni... dapat makan buah fresh dari pokok mcm ni... hmmmm

    BalasPadam
  15. Hmmm...ni suka tengok...hijau...buah-buah...dan suka makan rambai...

    BalasPadam
  16. Buah betik..banyaknya, puas makan..

    BalasPadam
  17. Wak oi... macam-macam pokok buahnya wak tanam... Kemarin adik di kelantan bagitahu, durian dah mula berbunga lebat lepas hujan hari tu... seronoknya ada kebun... :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi kalau musim hujan ni, bunga durian payah jadi.

      Padam
  18. cantik betul kejadian mereka semua ya!

    BalasPadam
  19. Elok-elok semuanya buah-buahan kebun wak ni. Alhamdulillah.

    BalasPadam
  20. Seronoknya kalau singgah blog Wak nie.. tanannya semua menjadi..

    BalasPadam