Rabu, 13 April 2016

Benih Timun Tikus.

Salam bertani.

Pokok timun tikus merupakan tumbuhan herba yang menghasilkan buah yang boleh dimakan. Buah timun tikus yang mengandungi pelbagai khasiat perubatan akan menghasilkan biji benih apabila matang. Biji benih timun tikus boleh disemai untuk mendapatkan anak benihnya.

    WP mengumpulkan beberapa biji buah timun tikus matang untuk diberikan kepada seorang pembaca yang berminat untuk menanam pokok timun tikus setelah membaca petikan (klik di sini). Diharap pembaca tersebut membaca n3 ini.


Buah timun tikus matang yang dikutip dari sepohon
timun tikus dewasa.


Buah timun tikus matang akan bertukar warna dari hijau kepada kehitaman,
Sebiji buah menghasilkan beberapa biji benih yang boleh disemai.



Anak benih pokok timun tikus yang telah dipindahkan ke polybag
dari petak semaian. Berumur tiga minggu.


Sepohon anak timun tikus.
Telah mula mengeluarkan sulur lilit untuk memanjat.

Menyemai dan memanam pokok timun tikus tidaklah susah. Pokok timun tikus mudah dijaga dan menghasilkan buah yang banyak apabila dewasa.

Salam bertani.

4 ulasan:

  1. assalaimualaikum.. nak tanya, masih adakah benih timun tikus tu.. jika ada saya nak minta sikit ;)

    BalasPadam
  2. assalaimualaikum
    yea..
    sy pun nak mintak jugak..
    sila whatsapp 018 2285 227..

    tq..

    BalasPadam
  3. assalamualaikum.saya bella, boleh tak pm saya 0172422598 sbb saya berminat dgn pokok ni

    BalasPadam
  4. Nak jugak benih dy.... Wasap saya 01120968189

    BalasPadam