Rabu, 3 Februari 2016

Daging Ayam Kampung Organik.

Salam bertani.

Sekiranya kita membeli daging ayam di pasar, ayam tersebut sudah siap diproses dan dipotong beberapa bahagian sama ada besar atau kecil. Kita juga boleh memilih bahagian-bahagian tertentu sahaja mengikut selera kita.

    Bagi ternakan ayam kampung yang dipelihara sendiri, proses mendapatkan daging ayam dilakukan secara tradisional dari mula menyembelih ayam sehinggalah siap untuk dimasak. Hari ini  "Warisan Petani" mengorbankan tiga ekor ayam kampung organik untuk dijadikan santapan kami sekeluarga.



1. Menangkap dan mengurung tiga ekor ayam kampung yang sesuai untuk disembelih. Biasanya berumur empat hingga lima bulan. Bagi ayam jantan, baru belajar berkokok dan ayam betina pula yang belum bertelur.


 2. Tiga ekor ayam kampung yang telah siap disembelih.


3. Merendam ayam ke dalam air panas untuk memudahkan proses mencabut bulu ayam. Sebelum direndam ayam dibersihkan dan dibuang tembolok serta dikeluarkan organ-organ dalamannya terlebih dahulu.


 4. Proses mencabur bulu ayam  satu persatu secara manual menggunakan tangan.

 5. Proses mencabut bulu ayam dilakukan dengan teliti supaya semua bulu ayam dapat dibersihkan dan tidak merosakkan kulit/isi ayam.


 6. Selesai mencabut bulu ayam, ayam diletakkan pada api dapur untuk membuang bulu-bulu halus yang tertinggal.


 7 .Tiga ekor ayam yang siap dibuang bulunya.


 8. Bentuk ayam kampung berbeza daripada ayam daging yang dijual di pasar.


 9. Proses memotong ayam kampung dilakukan.


10. Daging ayam kampung yang siap dipotong dan sedia untuk dimasak. Daging ini tidak mengandungi lemak dan kulitnya sangat nipis.

Kami sekeluarga "Warisan Petani" jarang-jarang membeli ayam daging di pasar kerana ada bekalan daging ayam kampung organik yang dipelihara sendiri. Ayam-ayam kampung yang dipelihara hanya diberikan makanan jagung dan lebihan hasil tanaman serta dibiarkan hidup bebas mencari pelbagai makanan. Rasa daging ayam kampung organik lebih enak dan pejal berbanding ayam daging.

Salam bertani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan