Selasa, 14 Mei 2024

Pokok Cempedak Sudah Berputik

 Salam bertani

Kali ini wak nak tunjuk beberapa pokok cempedak di dusun WP yang sedang berputik. Ada pokok yang sudah beberapa minggu berputik dan ada juga yang baru nak keluar putiknya. Nampaknya musim buah akan datang agak panjang kerana kebanyakkan pokok buah-buahan mengeluarkan bunga/putik  berperingkat-peringkat. Ada lebih sepuluh pokok  semuanya berbuah.


Untuk dapatkan buah yang besar dan berkualiti,
perlu tinggalkan satu buah aje setangkai


Mungkin tak larat wak nak balut putik cempedak ni.


Mengeluarkan putik di batang utama.


CH 28.


Bulan Ogos agaknya baru boleh panen.


Berputik di perdu pokok.


Pokok tua yang sudah tumbang ini juga mengeluarkan buah yang banyak.


Ada yang besar, ada yang masih kecil.


Putik buah yang keluar di hujung dahan ini adalah putik jantan.
Akan gugur dan tidak menjadi buah


Sebahagian daripada pokok cempedak yang sedang berbuah.

19 ulasan:

  1. alhamdulilah menjadi tanamannya. puas hati tengok

    BalasPadam
  2. Bulan 8 nanti boleh melawat kebun Wak πŸ˜…
    Mudah-mudahan menjadi semuanya 🀲

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah.rezeki cempedak tu

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah....... lebat buahnya

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah..meriah nya. Kalau dekat leh gie borong ni...sedapnya cempedak goreng...πŸ‘

    BalasPadam
  6. Meriah buah cempedak bergayut atas pokok Wak tu. Semoga banyak hasilnya untuk dijual nanti. Sedapnya cempedak makan gitu je 🀀

    BalasPadam
  7. rasanya kat kebun kami takde pokok cempedak. Nanti nak suruh suami cari anak pokok cempedak pula

    BalasPadam
  8. cantik elok buah cempedak tu, rse nak makan cempedak goreng pulak

    BalasPadam
  9. lebat buahnya,kami yang tak ada kebun ni sukanya dapat tengok kebun wak

    BalasPadam
  10. waahhh lebatnya buah cempedak Wak! skrg dah lah mahal cempedak di pasaran..

    BalasPadam
  11. Wak, cemepedak ni dia tak boleh buat sayur macam nangka ya? Kalau nangka kan muda boleh buat sayur.. ke boleh?

    BalasPadam
  12. bestnya..x sabar nak tengok wak update bila kuti[ hasilnya

    BalasPadam
  13. banyak sungguh tu wak.. kalau kat rumah mak lady ni, sebahagian tunggu masak dan sebahagian gugur sebelum waktunya..

    BalasPadam
  14. Banyak betul hasilnya nanti Wak....Wak nak tanya....kalau ada musang pandan ada tak cara nak menghalaunya?....

    BalasPadam
  15. Waahhh... 3 bulan lagi boleh kutip hasil.
    Lumayan ni wak.

    BalasPadam
  16. alhamdulillah lebat buah cempedak..mewah rezeki limpahNya

    BalasPadam
  17. Saya dah terbau-bau cempedak goreng

    BalasPadam
  18. Bolehlah buat lawatan bulan 8 nanti sambil makan buah cempedak Wak.. hehehe..

    Pokok yang rebah walau dah tua tapi masih mampu mengeluarkan hasil, masih cuba memberikan hasil terbaik buat Wak.

    BalasPadam
  19. Duuuuh saya sukaaaa sangat dengan tanaman berbuah lebat seperti Ini Wak 😍😍😍😍. Memang hebat Wak, rasanya setiap tanaman yg ada di kebun Wak selalu subur dan berbuah lebat yaa πŸ‘

    BalasPadam