Khamis, 7 Julai 2022

Rezeki Zulhijjah

 Salam bertani

Pagi jumaat lepas  seekor induk lembu wak yang namanya si Mon melahirkan seekor anak jantan. Kiranya ini adalah anak Mon yang ke-dua selepas melahirkan anak pertamanya pada tahun lepas.


si Mon melahirkan anak ke-dua pada hari jumaat lepas
01 zulhijjah bersamaan 01 julai


Ada tompok putih di atas kepalanya


Wak dah pasangkan rantai leher pada hari ke-dua


Mula-mula nak namakan Zul tapi tak jadi
Wak namakan Jumaat sempena hari lahirnya
Sama macam nama ibunya si Mon sempena lahir hari isnin


Anak sulung Mon, si Jana tu dah anak dara sunti
Umurnya dah hampir setahun.

Salam bertani

24 ulasan:

  1. Alhamdullilah.. comel je Jumaat tu..

    BalasPadam
  2. Comel nau Jumaat tu. Ada tompok putih

    BalasPadam
  3. nopo jenenge ora si Fri (Friday) ngono, kayak emak e?

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah. nak nampak omputih sket panggil Fri lah wak

    BalasPadam
  5. murah rejeki wak...haiwan ada, pokok2 pun byk.

    BalasPadam
  6. Hensem dan ayu jelita belaka cucu2 belaan Wak...
    Lembu qurban makin mahal la sekarang..sini RM850 sebahagian..
    Sikit tahun lagi tak mustahil sebahagian rm1k

    BalasPadam
  7. wahh ! syok ehh ada ternak lembu sendiri. kongsi tips utk ternak lembu wak

    BalasPadam
  8. Selamat, buat si Mon ya Wak. Semoga adiknya segera nongol. Ha ha. Oh. Ya, Wak. Komen Wak pada cerpen saya "Biarkan Mereka benci padaku" tak muncul di laman kontennya. Mungkin blog saya ada masalah. Mohon maaf, ya.

    BalasPadam
  9. Comel je ada tompok putih tu.

    BalasPadam
  10. Selamat terima anak lembu baru.

    BalasPadam
  11. Selamat Hari Raya Aidiladha Wak! Semoga gembira bersama keluarga tersayang :)

    BalasPadam
  12. alhamdulilah dapat lagi sekor anak lembu baru. comel!

    BalasPadam
  13. Tahniah... Dapat cucu baru.. hehehe.. Comel betul jumaat. Siap ada tompok putih dekat kepala tu.

    BalasPadam
  14. Alahai.. comelnya dia.. dengan tompok di kepala..

    BalasPadam
  15. Moga semuanya membesar dengan sihat.

    BalasPadam
  16. Comel lah jum. Tapi jana lagi comel dah anak dara sunti. Tak lama lagi yang lain mesti dok ngendeng jana. hehehe

    BalasPadam
  17. Alhamdulillah..rezeki wak lagi dapat anak lembu baru. Comel pulak dia bertompok putih tu. Senang nak kenal

    BalasPadam
  18. Alhamdulillah..rezeki wak lagi dapat anak lembu baru. Comel pulak dia bertompok putih tu. Senang nak kenal

    BalasPadam
  19. Ehhhh..wow.. ada tompok putih ehh, nice.... hai Jumaat!!!

    BalasPadam