Isnin, 23 September 2019

MB 104 : Khasiat Jambu Batu Merah

Salam bertani








Sumber : Mstar

Salam bertani.

28 ulasan:

  1. W'salam Pakcik WP..

    Masa zaman kanak-kanak LZ kat kampung nenek ada tanam pokok jambu batu merah ni tetapi malangnya sekarang pokok semua dah mati langsung takde baka.. Rugi sebab banyak khasiatnya..

    BalasPadam
  2. banyak juga khasiatnya, cuma jarang jumpa jugak kan?

    BalasPadam
  3. Dulu, depan umah ada pokok jambu batu merah ni. Paling suka makan yg lembik2 tu, hihi

    BalasPadam
  4. Khasiat utamanya rasa sedap... Hehehe

    BalasPadam
  5. Cuaca panas2 ni sedap pulak tgk jus jambu batu merah tu..

    BalasPadam
  6. Jambu Batu merah jarang jumpa, selalu jumpa jmbu Batu putih.. Ade belakang rumah saya..

    BalasPadam
  7. Sedapnya tengok jus tu!

    Rasa mcm dah lama sgt tak jumpa buah ni.

    BalasPadam
  8. Sedap jambu batu merah ni.. Tapi agak susah nak dapat berbanding yang biasa tu..

    BalasPadam
  9. Assalam Wak, WP,
    Terima kasih diatas info yang sangat berguna ini,
    boleh saya cuba nanti

    BalasPadam
  10. Banyak khasiatnya ye WP.. suka makan jambu ni.. :)

    BalasPadam
  11. saya paling suka minum jus pink guava ni WP, kalau dulu kat kg capai gosok2 kat baju kokak terus buah jambu batu pink ni.. sekarang tak ada dah benihnya.. sedap sangat kan :)

    BalasPadam
  12. rasa sgt rare jumpa the actual buah. normally, juice je.

    BalasPadam
  13. masa dana kecil, dana tak berapa suka makan jambu merah ni, lebih suka yang kampung punya yang warna putih tu. Tapi makin dah tua, suka pulak jambu merah nih sekarang pun dh banyak yg di komersialkan

    BalasPadam
  14. Poko jambu saya rajin berulat lah wak..ada tips rawatan secara organik ker..

    BalasPadam
  15. Tak pernah makan jambu merah minum jus dia selalu...tak dinafikan memang banyak khasiat jambu batu merah ni..

    BalasPadam
  16. Suka makan juga jambu batu ni...banyak pula khasiat dia ni ye..nice sharing!

    BalasPadam
  17. Assalamualaikum wp.
    terima kasih atas perkongsian yang amat bermanfaat. Rupa-rupanya banyak khasiat yang saya tidak tahu. lepas ni kena sentiasa cari buat stok di rumah..

    BalasPadam
  18. Dah lama tak makan jambu batu merah.
    Banyak juga khasiatnya

    BalasPadam
  19. rasanya sekarang ni macam susah sikit nak jumpa jambu batu merah ni. dulu kecik2 ada je kat rumah jiran..hehe

    BalasPadam
  20. sedappp tapi susah nak jumpa kat pasaraya

    BalasPadam
  21. tak pernah makan lagi tapi pernah minum air dia yang kordial tu je.

    BalasPadam
  22. Untung la siapa yg tanam jambu ni di belakang rmh & dpt menikmati hasilnya.

    BalasPadam
  23. Tak pernah lagi makan jambu batu merah nie..

    BalasPadam