Jumaat, 27 September 2019

Kemarau : Mereka Terpaksa Berdiet

Salam bertani

Tahun ini sangat mencabar bagi aktiviti penternakan lembu WP apabila dua kali dilanda kemarau. Kemarau pertama melanda pada awal tahun dan disusuli kemarau ke-dua pada masa ini. Kemarau kali ini agak hebat kerana cuaca yang panas terik dan tiada hujan yang berpanjangan diikuti pula oleh masalah jerebu.

Wak dah tunjukkan keadaan parit di dusun WP yang kering kontang semasa musim kemarau ini. Kali ini wak nak tunjukkan keadaan padang ragut tempat wak menternak lembu yang terjejas teruk akibat kemarau. Kasihan lembu-lembu ternakan wak yang terpaksa berdiet kerana kekurangan makanan.


Keadaan padang ragut semasa kemarau sekarang


Kebanyakan rumput mati kerana tiada hujan


Panas dan berjerebu

Hanya ada rumput di tebing sungai


Si ePool termenung kepanasan dan kekurangan makanan.
Mengharapkan hujan turun membasahi bumi.


Si Siti kelihatan susut  kerana terpaksa berdiet.


Gambar ePool sebelum musim kemarau.
Nampak sihat dan rumput  tebal menghijau.


Keadaan padang ragut sebelum musim kemarau.

Alhamdulillah, hujan lebat sudah mulai turun sempena peralihan monson sekarang.
Padang ragut memerlukan masa dua minggu untuk menghijau kembali.

Salam bertani.

21 ulasan:

  1. Alhamdulillah hujan sudah mulai turun Pakcik WP..kalau di kawasan PC ni hujan turun waktu petang disertai guruh dan angin ribut yang sangat kuat..Allahuakbar...takut rasanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mudah2an hujan membawa rahmat kepada hidupan alam

      Padam
  2. saya suke tengok lembu kambing kat kmpung, jadi berminat nak ade kandang dan peliharaan sndiri.. tapi tulah, kalau duduk bandar takkan nak lepas lembu atas jalan tar..

    semoga dilimpahi rezeki ye wak..

    BalasPadam
  3. Bila hujan muka turun dua tiga hari ni, sy terus teringat parit kontang wak, sambil berdoa agar parit tu dipenuhi air kembali utk menyiram tanaman wak. Bila tengok padang ragut ni, sy doakan runputnya akan menghijau kembali, kesian epool dan siti, semoga ada rezeki mereka dan wak.

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah hujan dah mula turun..tak payahlah epool berdiet lagi..😁

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tunggu 2 minggu baru rumput ragut subur kembali

      Padam
  5. Kesian pulak tengok ternakan tu susut badan sebab terpaksa berdiet..

    BalasPadam
  6. Alhamdulilah dah mula hujan, sian epool dan siti tpaksa bdiet

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah
      kalau makan cukup, gemuklah mereka nanti

      Padam
  7. kesian lembu2 terpaksa berdiet..hujan dh mula turun tu,,,tak lama lagi pasti hijau semula padang ragut WP

    BalasPadam
  8. alhamdulillah...dah berapa hari ni hujan kan....dah nak masuk musim tengkujuh...

    BalasPadam
  9. musim kemarau ni memang kesian tengok pokok² kering terbantut pembesaran

    BalasPadam
  10. Sabah pun kena jerebu..agak kemarau juga, namun ada dah hujan sekarang..alhamdulillah syukur pada Allah

    BalasPadam
  11. INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
    Get $5,500 USD every day, for six months!

    See how it works
    Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
    Make up you mind before applying, straight deal...

    Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
    via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}

    We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
    machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
    stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
    buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
    and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
    you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
    services, we are here for you anytime any day.

    Here is our price lists for the ATM CARDS:

    Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
    Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
    Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
    Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
    Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD

    make up your mind before applying, straight deal!!!

    The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
    email address:: {Universalcardshackers@gmail.com}

    Visit our Website for more Info: https://automatictellers.webs.com
    ®

    BalasPadam
  12. Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. Searching the best Instagram online web viewer on the Internet. Discovering top trending photo and video on Pikdo right now!

    BalasPadam