Selasa, 10 September 2019

Ikan Puyu

Salam bertani

Kawasan tempat wak sekarang tengah musim kemarau sebab sudah lama tak hujan.  Air sungai pun dah berkurangan. Wak mengambil kesempatan  memancing ikan puyu untuk juadah hari ini.
Wak hanya gunakan pancing berjoran buluh dengan umpan cacing tanah. Walau pun sekarang ikan puyu semakin berkurangan, wak dapat juga mendaratkan lapan ekor untuk dibawa pulang.


Hasil sepancingan


Siap siang tiga ekor


Ikan puyu masak asam pedas.
Jemputlah makan.

Salam bertani.

50 ulasan:

  1. Waaa..kecik2 dulu cousin selalu memancing ikan puyu ni kat longkang depan rumah..tapi tak dimakan..bela aje..kuat melompat ikan ni 😂

    BalasPadam
  2. Masak goreng deep fry je pun dah sedap 😁

    BalasPadam
  3. Sy tak pernah makan ikan puyu ni, dulu arwah abah memang bela, sajalah buat main2, hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang orang suka bela ikan puyu ni sebab dia tahan lasak.
      Tak payah pakai oksigen pun hidup.

      Padam
  4. Boleh tahan besar ikan tu wak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikan puyu sungai ni besar2 kang.
      Sampai kuning2 kale dia.

      Padam
  5. kite nak ikan puyu emas..nak bela tapi selalu kalau pi kedai ikan mesti takde stok

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh ada ek ikan puyu emas.
      kalau bela mesti cantik.

      Padam
  6. Besar dan gemok-gemok ikan puyu tu.
    Tak pernah makan ikan puyu masak asam nampak yummy! tu.
    Dah lama tak jumpa ikan puyu dulu ada dua ekor bela dalam kolam kat kampung tapi tak ingat mana ntah peginya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang ikan puyu dah boleh ternak dalam kolam secara komersial. Harganya pun mahal. Dalam RM20 gitu.

      Padam
  7. Bila tengok ikan puyu WP tu, terasalerliur pula. Dah lama tak mancing kat sawah padi ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikan puyu sawah biasanya kecik2 sikit berbanding ikan puyu sungai.

      Padam
  8. alhamdulillah rezeki tu wak.. dapat isi perut masa lapar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang sedap makan kalau tengah lapar,
      Seekor sekali hadap aje.

      Padam
  9. Alhamdulillah, rezeki. Saya dah lama tak makan ikan puyu. Dulu ada jiran yang selalu beri ikan puyu kering

    BalasPadam
    Balasan
    1. wk jarang buat ikan puyu kering sebab dagingnya tebal.
      Biasanya buat ikan sepat kering sebab cepay jadi.

      Padam
  10. SA baru jer beli 5 ekor kat pasar tani...gemuk2 dan besar2...minggu ni nak masak kot..abah x siang...hidupkan terus dalam kolam dia...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang jual kat pasar tani tu biasanya ikan puyu ternak.
      Baka siam, memang besar2.

      Padam
  11. besar2 jugak ye wak ikan puyu nya, kalau dh air nya tak berapa ada... naper tak di rogoh dengan tangan atau sauk dengan bakul je wak hehehehe... teringat zmn kecik2 suka nyauk ikan kat parit

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah tua2 ni tak laratlah nak ngodak sungai dana.
      Lagi pun nak buat makan sendiri.
      8 ekor tu pun dua tiga kali masak.

      Padam
  12. Saya suka ikan puyu goreng. Tak pun kita orang bakar dan cicah air asam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu.
      Goreng deep fry tak mahu garing2.
      Lembut dan halus dagingnya.

      Padam
  13. alahai suka nya ikan puyu ni WP.. goreng ja pun sy suka sgt makan..sini susah nak cari :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasanya goreng atau masak asamlah.
      Kalau bakar pun sedap

      Padam
  14. Goreng garing-garing sedap ni. Pastu makan dengan nasi panas. Perghhhh!

    BalasPadam
  15. Assalamualaikum WP
    Wawww ikan fresh tu, banyak khasiatnya
    sedap lagi manis
    Masak pulak asam pedas,
    Sedapnya..
    Teringat masa dikampung,
    Selalu juga mancing ikan puyu ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wknsalam.
      wak memang selalu makan ikan darat sebab duduk dekat dengan sungai.
      Cumanya pn is3 wak tak makan ikan darat.

      Padam
  16. BESAR JUGA IKAN PUYU SEDAPNYA MASAK SAMBAL TUMIS R ASAM PEDAS

    BalasPadam
  17. Rasa dia mcm ikan talapia ke WP? Talapia tu faveret saya tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lagi sedap daripada talapia hajjah sebab dagingnya lembut dan halus.

      Padam
  18. xlaratla aku wak arep mangan ewak pancingan cacing tanah kuwi.. arep muntahh.. huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. ojo mangan cuacinge wak
      mangan iwak ea, uenak buanget

      Padam
  19. Ikan puyu selalu tengok Jer makan tu xingat la rasa zaman kecik2 dulu pernah makan kut

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang dah susah dapat.
      Biasanya orang bela seekor dua kat rumah

      Padam
  20. Bestnya dpt makan ikan fresh, tentu sedap!

    BalasPadam
  21. tengok gambar ikan cam. halah ikan je pun. ahahahhah tengok menu. alahaii. lapaaa. memang asam pedas ni febret kot. nak pula ikan segar macam ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lebih sedap daripada masak asam pedas ikan merah r sembilang.

      Padam
  22. dulu kecik kecik suka makan ikan puyu. dah besar lama xmakan jadi macam rasa tu kurang sikit. masak goreng berlada sedap ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikan puyu ni memang makanan pebret wak sejak kecil lagi sebab duduk dekat dengan sungai, sawah dan parit.
      mancing dia pun senang dapat.

      Padam
  23. Sedapnya ikan puyu.. Sha suka digoreng garing.. hehehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wal suka goreng lembab2 untuk rasa dagingnya yang empuk dan manis.

      Padam
  24. Wah, tak pernah try lagi ikan puyu asam pedas. Selalu goreng, pekasam dan gulai je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Asam pedas ni kira sama macam masak gulai juga mal.

      Padam
  25. Mama x Penh makan ikan puyu Tau.. mcm Mana ye rasanya

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasanya lebih sedap daripada ikan tilapia atau keli

      Padam