Sabtu, 28 September 2019

Tuaian Hari ini

Salam bertani

Penghasilan buah-buahan bermusim sudah melabuhkan tirainya. Sebahagian pokok buah-buahan sudah berbunga semula untuk musim ke-dua. Ada pokok durian, kuini, pulasan dan rambutan yang mengeluarkan bunga sempena kemarau ini.

Yang ada sekarang adalah hasil tanaman yang tidak bermusim. Inilah sedikit tuaian daripada dusun WP untuk santapan wak sekeluarga.


2 biji nangka madu J33
2 biji nanas josapine
4 biji betik
setandan pisang rastali

Salam bertani.

19 ulasan:

  1. nangka tu macam muda lagi.. ke memang muda? buat masak lemak sedapnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nangka tu dah masak SK
      Masak kat pokok
      Buahnya kecik sikit kerana musim kemarau

      Padam
  2. berbudi kepada tanah, hasilnya memang memuaskan hati dan perasaan diri sendiri kan. nangka muda masak sup halia sedap

    BalasPadam
    Balasan
    1. hasil sikit2 ni buat makan sendiri aje.
      Cuma nangka tu bagi juga kat jiran2

      Padam
  3. Alhamdulillah rezeki-Nya hasil bertani sentiasa ada

    BalasPadam
  4. Nangka tu... Sesekali makan sedap..

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. Isinya manis dan tahan lama kalau simpan kat peti ais

      Padam
  6. waaa seronoknya...banyak hasil tuaian tu...teringin pulak nak makan betik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buah betik bagus untuk melawaskan pencernaan kita

      Padam
  7. Balasan
    1. Bua nangka tu kena bungkus dari putik untuk mengelakkan serangan lalat buah.

      Padam
  8. Rezeki yang tak disangkakan..ini lah dia

    BalasPadam
  9. Sedapnya nangka.. dua tiga hari ini dok cari kat sini, tak ada pula yang menjual..

    BalasPadam
  10. Cantik buah-buahannya, tidak terkena penyakit..

    BalasPadam
  11. Abis ker mkn sendiri tu wak...

    BalasPadam
  12. Alahai semuanya sedap,fresh..untung ya ada kdbun sendiri..

    BalasPadam