Rabu, 11 September 2019

WW 144 : Entri Dulu-dulu

Salam bertani

Tajuk : Tanaman Kuini vs Mangga

Tarikh : 21 Oktober 2015




Salam bertani.

39 ulasan:

  1. Mcm mana nak elak ulat bersarang dlm buah kuini?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kebetulan hasil kuini tanaman wak tak berulat.
      Jadi tak pernah fikir nak elak serangan ulat.

      Ada sepohon kuini di kebun sepupu yang tak pernah boleh makan sebab sentiasa berulat.

      Padam
  2. dua-dua ana suka WAK hehe :)

    BalasPadam
  3. Setuju dengan kak Ana (AJ)... Dua-dua suka. Cuba rezekinya belum ada. Cuma rezeki tengok berbuah je. Menjamah pun belum.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kuini ni monyet memang suka.
      Masih muda pun dia kerkah.

      Padam
  4. dua2 best wak... kuini tuh sedap naw2 bau dia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baru aje habis musim kuini, sekarang pokoknya tengah berbunga lagi. Akhir tahun ni makan kuini lagilah.

      Padam
  5. dlu ade pokok kuini ni..tapi dah mati

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok kuini ni lambat membesar dan berbuah.
      Dulu tanam pakai biji, 10tahun baru berbuah.

      Padam
  6. Suka wangi Kuini, makan pun suka...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kuini ni buah bermusim,
      kalau pelam epal tu selalu berbuah.

      Padam
  7. Kuini sedap. Tapi kalau makan time badan tak sihat, siap lah lepas tu.

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum WP
    Alhamdulillah banyak hasilnya, nampak macam rendah aja pokoknya, tapi mengeluarkan hasil yang banyak. Baja apa WP pakai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wmsalam.
      kalau pelam epal tu memang rendah aje pokoknya.
      Tapi sayangnya pokoknya wak dah tebang sebab dekat sangat dengan jalan, menghalang laluan.
      Wak biasa pakai baja buah aje.

      Padam
  9. SEDAPNYA KUINI MANGGA MMG ELOK BANYK MAKAN BUAH

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok kuini ni kalau berbuah memang lebat.
      kalau tak dikacau monyet, boleh hasil berbakul2.

      Padam
  10. Sedapnya kuini....lama tak makan kalau dekat nak jugak beli ngan WP

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni gambar tahun 2015 dulu hajjah.
      Sekarang ni tengah berbunga,
      In syaa Allah akhir tahun nanti adalah hasilnya

      Padam
  11. Tk pernah makan kuini tu.. Tapi rajin tengok dan bau hihihi

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum.
    Alhamdulillah, baik hasilnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wkmsalam
      Rezeki anugerah Allah
      Kita hanya perlu berusaha, berdoa dan bertawakkal

      Padam
  13. suka mangga more than kuinin..kuinin kurang makan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mangga epal ni masam rasanya.
      Dah betul2 masak baru manis.

      Padam
  14. best juga ada artikel yang lama-lama boleh digunakan semula

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wak buat WW untuk entri lama2 dulu.
      Akhir tahun 2015 wak baru mula menulis blog

      Padam
  15. Wow.. mangga epal kan tu.. besarnya buah dia wak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mangga epal ni buahnya besar2, tapi masam rasanya.
      Pokoknya pun wak dah tebang.
      Ganti pokok abiu

      Padam
  16. Seronoknya tengok berbuah lebat je tanaman Wak..

    BalasPadam
  17. dua-dua saya suka...kuini baunya wangiii semerbak, mangga rasanya manisss dan menggembirakan hati!

    BalasPadam
  18. Suka.. tapi kuini tu kadang2 Ada org x suka baunya

    BalasPadam