Ahad, 12 April 2020

MB 128 : Tuaian Musim PKP

Salam bertani

Pulang dari kebun wak bawa hasil tuaian. Pisang kapas muda, kelapa pandan muda, bunga kantan merah dan jantung pisang nipah.


Salam bertani.

32 ulasan:

  1. Lamanya tak makan jantung pisang, haritu Mak suruh datang amik pun Saya tak datang...

    BalasPadam
  2. Takyah keluar rumah dah semua Ada Ni.. x rugi berbudi pada tanah

    BalasPadam
  3. Sedapnya air kelapa muda..Cantik blog wak. Hijau je atas ke bawah. Salam kenal.

    BalasPadam
  4. Sama la...
    sepanjang PKP ni banyak pula dapat hasil kebun...
    ni dkt umah ada 2 tandan pisang ni...

    BalasPadam
  5. Untung nya wak ada kebun... SS mampu tengok je wak... bunga kantan merah tu, cantik betul... masak apa semua tu wak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pisang kapas muda buat sayur masak lemak
      jantung pisang dan bunga kantan buat kerabu

      Padam
  6. Best nyer.... Ambik semua hasil tanaman sendiri๐Ÿ‘๐Ÿ‘

    BalasPadam
  7. Makanan tradisional yang berkhasiat

    BalasPadam
  8. Jantung pisang buat kerabu,letak bunga kantan..

    BalasPadam
  9. TUAI SEBANYAK PERLU JE KAN

    BalasPadam
  10. terbaik dapat hasil dari tanaman sendiri..

    BalasPadam
  11. Bestnya kalau saya ada kebun macam Wak. Terbaik Wak :)

    BalasPadam
  12. Terus terbayang pokok kelapa kat kampung..Ya Allah.

    BalasPadam
  13. Ya Allah cantiknya bunga kantan tu Wak

    BalasPadam
  14. Memang puas hati dapat tuaian hasil berkebun, lebih lagi musim PKP ni... :D

    BalasPadam
  15. kalau berbakti pada tanah, hasilnya mmg puas hati.. jantung pisang tu kalau nak beli susah dpt kat bandar nie..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang biasa jual kat pasar raya tu jantung pisang berangan.
      Kurang sedap berbanding jantung pisang nipah.

      Padam
  16. Dari minggu lepas minta husband beli pisang nak buat goreng sampai sekarang tak dapat lagi. Musim PKP susah jumpa pisang goreng ni

    BalasPadam
  17. bunga kantan merah ni rasa dan baunya sama ke dengan bunga kantan pink biasa tu?

    BalasPadam
  18. Sama aje. Cuma bunga yang merah ni lebih besar.

    BalasPadam
  19. Seronok tengok hasil tuaian....

    BalasPadam
  20. pertama kali tengok bunga kantan merah..selalu beli dan guna buat masak asam pedas yang warna pink tu..

    BalasPadam
  21. bunga kantan tu buat asam rebus sedapnya ๐Ÿ˜‹

    BalasPadam
  22. ala buat kerabu jantung sedap tuu..

    BalasPadam
  23. cantik pulak tengok bunga kantan tu. jantung tu kalau rebus buat ulam sedap tu wak

    BalasPadam
  24. Jantung pisang tu mengancam.. buat gulai,vrebus cicah sambal..bperfh

    BalasPadam
  25. cantiknya bunga kantan. bau kompom refreshing.

    BalasPadam