Rabu, 15 April 2020

WW 168 : Buah Pisang Nipah

Salam bertani




Salam bertani.

41 ulasan:

  1. Sedapnya..boleh potong nipis goreng dan cicah kicap...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pisang ni memang sesuai buat goreng
      yang belum masak buleh buat kerepek

      Padam
  2. Apa ciri-ciri pisang Nipah ni? Nampak macam pisang yang ada biji tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buah pisang nipah takde biji
      Pokoknya besar dan tinggi
      Buahnya sangat sesuai digoreng

      Padam
  3. Pisang kegemaran untuk buat goreng2.
    Sesikat yg besar tu boleh pergi sampai 9-10rm.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu
      Sesikat tu sampai 2 setengah kilo
      sekilo RM 4.50

      Padam
  4. Sedap ni buat pisang goreng sebagai minum petang

    BalasPadam
  5. pisang nipah mmg sedap walau cuma direbus

    BalasPadam
  6. Wp, kalau di Sabah, pisang ini orang panggil pisang sabah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu, pisang sabah
      Kat tempat wak panggil pisang kepok

      Padam
  7. Sedap ni buat kerepek Wak. Krup krap krup krap!

    BalasPadam
  8. pisang dah masak nampaknya..kenduri pisanglah WP minggu ni..hehe

    BalasPadam
  9. pisang nipah namanya ye wak, kalau kat kg kak ana panggil pisang abu , ke lain kut ye :)

    BalasPadam
  10. Pisang ni sdp digoreng.. Cuma x pasti sama ke dgn pisang abu. Ramai yg comment nmpk seperti pisang abu. Ke kami tidak mengenal nama pisang sebenar. Hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin lain tempat lain panggilannya.
      Tapi jenis yang sama.

      Padam
  11. mcm pise kelat lega je. itu nama yg dipanggil di kelate.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pisang kelat lega tu pisang awak cikgu.
      Pisang ni orang Kelantan panggil pisang kebatu

      Padam
  12. dah lama tak makan pisang goreng..teringin nak buat tapi asyik lupa nak beli..

    BalasPadam
  13. Panjang tandannya.Alhamdulillah.Sedap ni.

    BalasPadam
  14. tak kenal jenis2 pisang tapi memang favourite pisang..x kisah lah pisang apa pun...hehe..

    BalasPadam
  15. Untungnya hasil tanaman sendiri. Puas makan

    BalasPadam
  16. Dipanggil juga pisang abu,kan..dikelantan dipanggil pisang kebatu..sedap buat pengat,pulut dakap takpun grg..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam2 boleh buat buah pisang ni.
      Makan gitu aje pun boleh

      Padam
  17. antara kegemaran saya juga jika dibuat gorengan, selain pisang tanduk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau goreng sedap pisang nipah daripada tanduk.
      Pisang tanduk ada rasa masam2 sikit dan teksturnya agak kasar.

      Padam
  18. mak pernah pesan.. x semua jenis pisang boleh goreng buat cekodok n buat pengat. kalo ikut saya tibai je..

    pisang Nipah first time dngr..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan semua pisang boleh digoreng.
      Tapi kalau buat lempeng r cekodok boleh aje.

      Padam
  19. sedapnya pisang nipah dibuat goreng. biasa nak goreng pisang cari pisang nipah baru sedap.

    BalasPadam
  20. Kalau tengok dari komen org,ramai kata pisang abu. saya tak tahu jenis2 pisang,biasa kalau disuruh beli kena google dulu atau tanya tuan kedai. ada beberapa jenis yang saya tahu sikit. mcm pisang berangan,pisang abu ni sbb jenis pisang mcm gemuk2 sikit

    BalasPadam