Isnin, 9 November 2020

Gendala Padang Ragut

 Salam bertani


Pihak JPS telah melaksanakan projek membersihkan sungai tempat wak menggembala lembu. Akibatnya sebahagian rumput di padang ragut telah terjejas kerana projek tersebut. Padang ragut memerlukan masa sebulan untuk pulih semula sekiranya musim hujan. Nampaknya lembu-lembu wak terpaksa berdiet lagi.



Jentera pengorek sedang membersihkan tebing sungai
tempat wak menggembala lembu


Keadaan padang ragut selepas tebing sungai digali


Selepas selesai kerja-kerja pembersihan sungai
Rumpur di tebing sungai sudah dibersihkan.


Selepas seminggu rumput sudah mula tumbuh kembali


Si Zura, Covid 20 dan Corona terpaksa berdiet
Kelihatan perut mereka yang slim kerana kurang makanan




Keadaan padang ragut sebelum sungai dibersihkan.

Salam bertani.


30 ulasan:

  1. Langkah pencegahan banjir jps kerana musim tengkujuh dah sampai.semuga semua haiwan ternakan WP sihat Dan selamat hendaknya

    BalasPadam
  2. harap2 lembu2 wak semua tak kurus keding.
    kesian kena diet.

    BalasPadam
  3. Macam tu kenalah carikan rumput tenpat lain utk mereka.

    Manusia mmg suka kurus tapi lembu kurus kesian...

    BalasPadam
  4. Cian dorg nampak tulang2 timbul banding dgn gambar bawah tu gemuk2.

    BalasPadam
  5. Lepas ni tak perlu berdiet lagi dah...rumput pun dah mula tumbuh.Sekarang kan musim hujan pasti padang rumput tumbuh subur..taklah kurus lagi budak 3 ekor tu.

    BalasPadam
  6. kalau tak dibersihkan nanti penuh lak parit dengan rumput2 or lumpur wak...
    takpe kejap je dah tumbuh rumputnya, subur rumput kt situ kan

    BalasPadam
  7. Begitulah resam dunia.. Ada peristiwa berlaku tanpa kita duga.Bertabahlah Zura, Cobit & Corona.. Semoga rumput cepat subur

    BalasPadam
  8. kesiannya dekat lembu lembu wak, dah nampka kurus tu.. huhu moga rumput tu cepat subur utk smua lembu makan

    BalasPadam
  9. Wak, Sungai tu macam banyak ikan lampam dan jelawat..

    BalasPadam
  10. Moga lepas semua dah pulih rumput tumbuh dengan lebih banyak dan subur.

    BalasPadam
  11. keciknya sungai. parit tempat saya lagi lebar. parit botak. haha.

    BalasPadam
  12. Terbaiklah usahanya mendalamkan saliran airtanah yg dikorek akan menuyuburkan rumput untuk ragutan lembu2 bertambah mudah pula nk mancing r jala ikan yg banyak membiak kat dalam sungai kecil tu

    BalasPadam
  13. Makin slim lembu-lembu wak.. kesian :(

    BalasPadam
  14. Tepian sungai memang subur. Lagilah selepas naik semua isi dari lantai sungai, rumput terus tumbuh. Harap kenyanglah lembu-lembu Wak ragut rumput baru.

    BalasPadam
  15. Lembut pun diet? hehehehe... macam manusia!

    BalasPadam
  16. Alah..alah...kasihan lembu-lembu wak kena diet. InsyaAllah cepat je nanti rumput-rumput tu tumbuh.

    BalasPadam
  17. Kesian dorang terpaksa berdiet kejap. Pasni kena gemok balik.

    BalasPadam
  18. Ala, ciannya kat lembu. Nama pun comel. :)

    BalasPadam
  19. comelnya nama lembu :D.. x pe kena tunggu sikit lagi nak bagi rumput tumbuh

    BalasPadam
  20. ya Allah, kesian nya lembu2 tersebut.. semuga ada jalan keluar bagi masalah kekurangan rumput..

    BalasPadam
  21. Alahai kesiannya...moga x berpanjgan sebegitu..wak

    BalasPadam
  22. Banyak nye lembu Wak.. Mesti macam2 kerenah tu nak besar kan nya..

    BalasPadam
  23. Kesiannya lembu terpaksa diet. Moga cepat rumput2 semua tumbuh

    BalasPadam
  24. hebat tu... wak namakan semua lembu-lembu wak tu...

    BalasPadam
  25. kesian diorang kena diet..hehe

    BalasPadam
  26. Sedapnya nama2 lembu hihi.. sekejap aje rumour tu naik nanti boncot balik la deme

    BalasPadam
  27. ala kesian lembu2 kena diet..
    nanti diorang tak happy Wak..

    BalasPadam
  28. sekarang musim banjir kan..mudah2an baik untuk semua...sabar yaaa anak2 lembu wak..

    BalasPadam