Sabtu, 22 Ogos 2020

Tanam Pokok Nadir

 Salam bertani

Wak ada menanam beberapa jenis pokok buah-buahan nadir dan pokok-pokok yang 'rare' di kebun. Kebanyakannya baru ditanam dan belum mengeluarkan hasil. Mudah-mudahan tanaman ini tidak pupus dan dapat dikenali oleh generasi akan datang. Jom layan.


Pokok buah abiu


Pokok buah cermai


Pokok buah jambu bol


Pokok buah jambu gajus


Pokok buah mesta


Pokok buah jambu bertih merah


Pokok buah limau kumquat


Pokok buah rambai telur


Pokok buah jambu susu


Pokok belinjau


Pokok buah asam kundang


Pokok buah nona


Pokok buah katak puru @ nam-nam


Pokok buah nangkadak


Pokok ubi badak


Pokok buah  cempedak durian


Pokok buah setoi kapas


Pokok buah jambu merah


Pokok ubi garut.

Salam bertani.

21 ulasan:

  1. wow banyak sekali jenis pokok nadir yg ditanam tu bagus usahanya..pokok setoi tu jenis pokok besar n tinggi

    BalasPadam
  2. meriah nye kebun WP.. geram nengok nye.. haha.. tgk WP menanam berkobar2 rasa nak menanam tapi tanah takda..hahaha

    BalasPadam
  3. Ubi badak tu lamanya tak mkn...rindu pulak rasanya..
    Ada yg saya tak kenal pokoknya wak

    BalasPadam
  4. best gila kebun ni..ada macam2

    BalasPadam
  5. kepuasan untuk diri sendiri bila tengok hasilnya kan^^

    BalasPadam
  6. seronoknya ada kebun gini.. Selalunya dapat benih kat mana?

    BalasPadam
  7. ora nandur pokok ketum wak? hahaha

    BalasPadam
  8. wah macam2 pokok..kalau berbuah best ni

    BalasPadam
  9. uish hebat betul tanaman WP,moga generasi seterusnya dapat kekalkan apa yang WP buat

    BalasPadam
  10. Terima kasih wak :) shida byk belajar tentang tanaman..pokok2 dlm blog wak..setakat ni jenis2 pokok yg wak senaraikan..ada 1 2 je yg shida kenal wak..

    BalasPadam
  11. Wahh banyak yang Cik TK tak pernah dengar... Antara semua ni, yang ada kat rumah Cik TK pokok jambu bol. Mak tanam belakang rumah. Harap berbuah nanti

    BalasPadam
  12. byknya tanaman.. berbakti kat tanah nie mmg best bila nampak hasilnya

    BalasPadam
  13. wah banyaknye...btul la...skrg susah nak jmpa pokok pokok ni...eeeh limau kamkuat tu dah berbuah....eeeh ada juga pokok yang rietta xpenah tengaok n xkenal...hehehe....

    BalasPadam
  14. Banyak pokok yang tak pernah tengok ni. pokok cermai, pokok jambu tu biasa dah tengok

    BalasPadam
  15. BNYK YG BARU TAU NAMA NYA..NMPK SGT CETEK ILMU MGENAI TUMBUHAN..HUHU

    BalasPadam
  16. Wak nak tanya. Pokok ubi garut dengan pokok bembam tu sama tak?

    BalasPadam
  17. Bestnya WP...semua pokok buah ada. Bagusla tanam pokok nadir esuk anak cucu kenal.

    BalasPadam