Isnin, 3 Ogos 2020

MB 137 : Juadah Raya

Salam bertani
Salam aidil adha 1441 H

Wak nak tunjukkan juadah raya kami sekeluarga pada tengah hari semalam. Juadah kampungan yang kami hadap seisi keluarga sebelum anak- anak dan saudara mara pulang ke sarang masing-masing.


Juadah makan tengah hari raya ke - 3 semalam
Selamat menjamu selera.


Gulai asam rebus batang keladi putih


Pekasam ikan sungai


Sulur keladi tumis kering


Telur ayam kampung goreng dadar


Sambal belacan buah binjai


Bahan-bahan sambal belacan buah binjai


Ikan gelama masam goreng


Air sirap limau kasturi.

Salam bertani.

33 ulasan:

  1. Terliur dengan pekasam.

    BalasPadam
  2. wahhh sedapnyaa..banyak juadahnya

    BalasPadam
  3. SA kan...blom makan lagi tau...bila baca entry ni time ni kul 3pm...rasa macam ya allah kenapa la daku diduga sebegini rupa

    BalasPadam
  4. Inilah juadah yang buat kita makan bertambah2, wak

    BalasPadam
  5. Aduh, sedapnya Wak!
    Pinggan bunga-bunga merah tu pun cantik :)

    BalasPadam
  6. Waa, sedapnya lauk2 kampung ye wak..berselera tengoknya..tambah mengancam sirap limau dgn pekasam ikan sungai tu..pecah liuq tengoknya.

    BalasPadam
  7. Sedapnya gulai asam keladi..buah binjai lama tk nmpak..

    BalasPadam
  8. wahhh meriah juadah raya wak...ikan pekasam tu aduiii, balik Kedah ri tu tak mendapat..uhuhu

    BalasPadam
  9. Sayur asam keladi dgn ikan gelama masam goreng pun dah sedap tu, Wak. Makan ramai2... Rebutan pulak tu...

    BalasPadam
  10. Meriahnya juadah hari raya..sedap2 semuanya.

    BalasPadam
  11. ini kalau dapat ni, mau 4 pinggan boleh jalan ni hihik

    BalasPadam
  12. Ikan gelama tu tak menahan oiii...!!!

    BalasPadam
  13. paling terliur tengok asam rebus keladi tu. lama dah tak makan tu. Nak buat nye jenuh bergaru.hahah

    BalasPadam
  14. Ya Allah sedapnya gulai asam rebus dengan ikan pekasam sungai tu..memang kena sangat padanannya tu

    BalasPadam
  15. Pekasam dgn sayur keladi tu sedap sangat nampak

    BalasPadam
  16. semua sedap tu wak. aduhaiii kecur air liuq

    BalasPadam
  17. Sambal belacan buah binjai...terus tertelan air liur, makan bertambah2 kalau ada :D

    BalasPadam
  18. buah binjai...sedapnye....dah lama xjumpa kt pasar.....

    BalasPadam
  19. Sedapnya...sambal belacan buah binjal tu dh lama tak jumpa...

    BalasPadam
  20. Sedap2 semua juadahnya Wak!
    Tambah sedap bila diakhiri dengan sirap limau kasturi tu...walllaaaah!

    BalasPadam
  21. uiii meriah.. nampak sedap

    BalasPadam
  22. Kamanya tak makan buah binjai.. sedapnya alahai

    BalasPadam
  23. Juadah kampungan yang sedap sedap ni wak.

    BalasPadam
  24. Rare nyaa juadah hari raya wak :)
    rendang takde ye wak :)

    BalasPadam