Rabu, 9 Oktober 2019

WW 148 : Entri Dulu-dulu

Salam bertani

Tajuk : Kebun Kelapa Sawit 1

Tarikh : 13 Disember 2015









Salam bertani.

31 ulasan:

  1. hasil masyul negara kita..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Juga memberi pendapatan kepada ramai peneroka felda,felcra dan pekebun kecil.

      Padam
  2. Alhamdulillah..semoga terus istiqomah dlm menulis blog ya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila2 ada masa terluang, ada bahan bolehlah memblog.

      Padam
  3. Throwback kelapa sawit, hihi..sapot industri minyak kelapa sawit kita 😎👍🏻

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedihnya harga buah sawit tak semeriah dulu.
      Sekarang cukup2 makan aje.

      Padam
  4. teringat masa kecik-kecik dulu wak, tolong mak dengan abah kutip biji kelapa sawit yang luruh masukkan dalam kantong, masa tu tak takut dengan apa pun... kalau sekarang n baru 5 pokok dah lepak rasanya wak heheheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anak2 perempuan wak takde yang minat nak tolong nyawit.
      Kalau duit jualan sawit minatlah.

      Padam
  5. Tak pernah tengok bunga sawit tu secara dekat. biasa tengok yang dah berbuah tu je dari jauh pun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gambar ke-dua tu bunga sawit jantan
      Gambar ke-tiga tu tandan bunga sawit betina.
      Hanya bunga sawit betina aje yang jadi buah sawit.

      Padam
  6. Sawit berapa harga satu tan wak skrg...menteri ckp satu ekar boleh dpt 12 tan..wow..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harga setan dalam tiga ratus lebih sikit gitu.
      Cakap menteri tu memang betul Kang. Satu ekar boleh dapat 12 tan setahun, bukanlah sekali potong.

      Padam
  7. Dah menuai hasil ye Wak skrg ni.. :)

    BalasPadam
  8. eh eh macam tu ek rupa dia sebelum berbuah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebelum jadi buah dia berbunga dulu.
      Ada bunga betina dan ada bunga jantan juga.

      Padam
  9. Wah kebun kelapa sawit pun ada ye wak, uishhhh..kayo hang wak oiii.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada juga sekangkang gajah.
      tanam sawit tak boleh kayo, cukup makan pakai okaylah

      Padam
  10. Assalamualaikum wp.
    wow sawit pun ada ye wak.. moga berlipatkali ganda hasilnya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wkmsalam ustaz.
      Ada juga sikit2 buat tambah pendapatan.

      Padam
  11. Moga hasil sawit sentiasa melimpah menjadi salah satu sumber rezeki yang nantinya boleh diinfakkan hasilnya untuk kebaikkan.Aamiin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. In syaa Allah.
      Sesungguhnya rezeki Allah tak akan habis.

      Padam
  12. Nice information. Looking for some inspiration for your next trip? Find great vacation ideas and inspiration from Things to do, your source for the web's best reviews and travel ...

    BalasPadam
  13. Suami Kak Sue pun ada juga kebun sawit tapi katanya sekarang dah turun harga dah kan..

    BalasPadam
  14. ha aa. Harga BTS sawit sekarang rendah berbanding zaman dulu2.
    Dalam tiga ratus lebih setan. Tolak upah potong, tolak baja, tolak racun, adalah sikit bakinya.

    BalasPadam
  15. Alhamdulillah.. berbudi pada bumi.. lumayan hasilnye kan wak WP

    BalasPadam
  16. Dulu guna kamera lain ye.. gambar Sekarang lagi cun

    BalasPadam
  17. Memang tabik la orang yang kerja ambil buah sawit. Tak dapat bayang kuatnya tenaga dorang angkat buah

    BalasPadam
  18. First time SA tengok bunga sawit dan buah sawit dari dekat ni..kalau dapat tengok in real sure best kan wak..

    BalasPadam