Khamis, 4 Februari 2016

Tanaman Durian Belanda.

Salam bertani.

Pokok durian belanda merupakan salah satu tanaman buah-buahan tidak bermusim yang banyak terdapat di negara kita. Kebanyakan kita menanam pokok durian belanda untuk mendapatkan hasil buahnya .Perkembagan terbaru sekarang, daun pokok durian belanda mendapat permintaan yang tinggi untuk dijadikan 'teh herba' kerana khasiatnya terutama kepada pengidap penyakit barah.

    Pokok durian belanda mudah dibiakkan melalui semaian biji benih yang boleh didapati daripada buah matang. Sebiji buah durian belanda mengandungi berpuluh-puluh biji benih berwarna hitam yang boleh disemai untuk menghasilkan anak benih.

    Pokok durian belanda merupakan tanaman buah-buahan yang memerlukan penjagaan rapi kerana mudah diserang penyakit dan serangga perosak serta kurang rintangan terhadap cuaca yang melampau. Sebab itu kita jarang  melihat tanaman durian belanda ditanam secara besar-besaran walaupun mempunyai permintaan yang menggalakkan dan harga buah yang tinggi. Kita juga jarang menjumpai pokok durian belanda yang besar dan sihat kerana jangka hayatnya yang tidak panjang.

  Buah durian belanda juga memerlukan penjagaan yang rapi daripada putik sehinggalah matang dan boleh dituai. Buah yang matang tidak boleh disimpan lama kerana ia cepat lembik dan rosak.

    Terdapat beberapa pokok durian belanda di kebun "Warisan Petani" yang masih mengeluarkan hasil walau pun banyak pokok yang telah mati kerana kurang penjagaan, ancaman kemarau dan jerebu yang melanda.


Anak benih durian belanda yang disemai dalam polybag.


Anak pokok durian belanda yang ditanam sepanjang pagar rumah


Sepohon anak pokok durian belanda.


Pokok durian belanda dewasa yang sudah berbuah.


Sepohon lagi terdapat di belakang rumah.


Daun durian belanda yang boleh dijadikan minuman kesihatan.


Bunga durian belanda.


Bunga yang telah matang.


 Kelopak bunganya telah gugur.



Buah durian belanda muda.


Berbuah di pangkal pokok.


Buah durian belanda mempunyai duri yang lembut.


Buah yang sihat. Berbentuk lonjong.


Buah yang hampir matang. Durinya semakin jarak.


Buah yang matang di pokok. Warnanya agak cerah.
Kulitnya menjadi lembut.


Isi buah durian belanda matang berwarna putih dan berair. 
Terdapat biji benih di setiap ulas isinya.

Buah durian belanda yang matang enak dijadikan jus dan minuman. Bahan yang terdapat di dalam buah durian belanda dikatakan mengandungi antibakteria, antitumor dan antikanser. Daun durian belanda boleh dijadikan teh herba untuk diminum yang mengandungi pelbagai khasiat kesihatan.

   Marilah kita menanam pokok durian belanda di kawasan sekeliling rumah untuk mendapatkan manfaat dari pelbagai khasiatnya.

Salam bertani.



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan