Khamis, 29 Ogos 2019

Membaja Anak Pokok

Salam bertani

Pagi tadi wak membaja anak-anak pokok tanaman yang terdapat di dusun. Wak gunakan baja sebatian NPK hijau yang sesuai untuk tumbesaran tanaman. Pokok buah-buahan dewasa yang baru saja lepas musim berbuah belum lagi dibaja. Kena selesaikan kerja-kerja memangkas dulu.


Wak biasa gunakan baja Nitrophoska ini untuk anak pokok.


Baja Hijau
NPK 15:15:15


Baja sebatian berbutir yang perlu ditabur di sekeliling pangkal pokok.


Anak pokok kelapa mataq


Anak pokok cempedak durian


Anak pokok durian musang king.


Anak pokok nangka madu j33.


Anak pokok durian D13


Anak pokok durian belanda.



Anak pokok manggis mesta.


Anak pokok durian kim hong.


Anak pokok durian duri hitam.


Anak pokok kantan merah.


Salam bertani.

17 ulasan:

  1. Wak, kenapa tak guna baja asli,spt taik kambing

    BalasPadam
    Balasan
    1. Guna juga baja organik, tapi yang dah siap proses

      Padam
  2. Assalamualaikum wp.
    Selamat membaja. Moga beroleh hasil yang berlipatganda. amiinn

    BalasPadam
  3. selamat menbaja wak, moga pokok2 tu membesar dengan jaya nya mcm dana

    BalasPadam
  4. kalo dah baja, kena selalu siram kan wak...

    BalasPadam
  5. Kalau lepas membaja..terus hujan..nikmat berganda-gandakan pakcik WP.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanaman memerlukan air untuk menyerap makanan dari baja tu.
      kalau hujan banyak sangat pun tak bagus, baja akan larutresap.

      Padam
  6. wahh makin subur lah tanaman wak lepas baja ni.. :)

    BalasPadam
  7. Patut la semua membuahkan hasil yang baik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok acam kita juga mal
      kena bagi makan untuk membesar.

      Padam
  8. POKOK YG BARU DITANAM MMG PERLU DIBAJA UTK TUMBESARANNYA RAJIN BETUL WP

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah tanam, kenalah jaga dan bagi baja.
      kesian tenguk kalau pokok kurus2.

      Padam