Sabtu, 30 Julai 2016

Itik Telur.

Salam bertani,

WP ada memelihara sepuluh ekor itik telur untuk suka-suka sahaja. Lapan ekor betina dan dua ekor jantan. Beberapa ekor itik telur jantan yang lain sudah disembelih semasa bulan Ramadhan yang lepas. Kesemua lapan ekor itik telur betina sudah pun bertelur.

Itik telur biasanya akan bertelur pada waktu malam dan telurnya akan dikutip pada waktu pagi. Itik telur tidak membuat sarang untuk bertelur. Telurnya juga bersepah tidak setempat dan itik telur tidak mengeram. Berbeza dengan itik nila/serati (muscovy) yang membuat sarang untuk bertelur dan mengeramkan telurnya seperti ayam kampung.

Itik telur diberi makanan dedak penelur dan jagung hancur. Ia juga perlu disediakan bekas air kerana itik telur gemarkan air. Air perlu diganti setiap hari. Telur itik biasanya akan direndam dengan air garam untuk dijadikan telur masin . Telur itik juga enak dimasak lemak.


Itik telur di dalam reban.
Yang cerah di hadapan adalah itik jantan.


Sebahagian itik telur betina.


Itik telur yang diternak.
Seekor lagi itik jantan yang bulu berkilat kebiruan.


Itik telur dewasa.


Kesemua lapan ekor itik telur betina sudah bertelur.


Kutipan telur itik dua hari.
Ada telur itik yang berwarna putih cerah
dan berwarna putih kehijauan.


Telur ituk biasanya direndam di dalam air garam
selama satu hingga dua minggu untuk dijadikan telur masin.

Wp hanya memelihara beberapa ekor itik telur untuk suka-suka sahaja dan bukanlah untuk tujuan komersial. Walau bagaimana pun, hasil telur itik tersebut tidak habis dimakan. Itik-itik telur tersebut menghasilkan tiga hingga lima biji telur sehari.

Konsep WP, setiap usaha yang kita lakukan dengan penuh minat walau pun secara kecil-kecilan, pasti mendatangkan hasil.
Salam bertani.


Catat Ulasan