Rabu, 13 Februari 2019

WW 116 : Bunga Lantana Camara

Salam bertani




Salam bertani

31 ulasan:

  1. Oh saya sedang kumpul pokok taik ayam renek sekarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang ni bunga taik ayam liar.
      Banyak tumbuh di padang ragut.
      Biasanya WP tebas aje

      Padam
  2. dana tak tau nama bunga nih, tp kami panggil bunga taik ayam je... bunga nya cantik sbb color dia mcm2 n terang... masa kecik2 suka bt main buah dia tu hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. betullah tu Dana.
      Orang jawa panggil bunga lantana

      Padam
  3. Balasan
    1. Kerana baunya yang tak wangi dan kurang menyenangkan.
      Sampai nyamuk pun tak suka.

      Padam
  4. Cantiknnya bunga2 yg ditanam :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak tanam
      Ni bunga liar yang tumbuh di padang ragut.
      Lembu pun tak mahu ragut sebab pokoknya beracun.

      Padam
  5. suka kalau tgk bunga2 dia ni kan.. warna warni. meriah laman.

    BalasPadam
  6. salam. terima kaih kerana selalu ziarah blog saya yang tak seberapa.

    rujuk gambar, kenapa tak tulis sedikit info tentangnya. paling tidak akan memberi pengetahuan baru kepada pembaca.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Entri WW setiap hari rabu berkenaan dengan bunga2.
      Pembaca/pengomen yang beri jawapan sebab di antara mereka ramai yang pakar tentang bunga2an.

      Padam
  7. Balasan
    1. Ni bunga pokok tahi ayam.
      Nama manisnya bunga pokok pagar

      Padam
  8. WARNA BUNGANYA BERJENIS JENIS SGT CANTIK

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau yang ditanam (jenis renek) lagi cantik2 dan pelbagai warna/bentuk bunganya

      Padam
  9. Cantik ..ada di laman Etuza..daun agak kasar batabg agak keras kasar

    BalasPadam
  10. Cantik dan terang warna bunga ni wak.

    BalasPadam
  11. Lama x tgk bunga tail ayam. Cantik

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyak juga yang ditanam jadikan landskap.
      ila berbunga sangat meriah.

      Padam
  12. Bunga ni cantik tapi banyak kat semak2 kan..dulu masa kecik2 suka petik dan cucuk kat rambut buat macam sanggul orang kahwin..ahahahaha

    BalasPadam
  13. Ni tumbuh kat pdang ragut.
    Biasanya WP tebas aje.

    BalasPadam