Ahad, 17 Februari 2019

Projek Menggali Parit

Salam bertani.

WP ada mengupah pekerja menggali dan mendalamkan parit di dusun menggunakan jentera penggali parit. Kerja-kerja perparitan dilaksanakan selama seminggu sehingga siap. Sistem perparitan yang sempurna sangat penting untuk mengelakkan banjir kilat atau air bertakung semasa hujan lebat.


Inilah parit asal yang menyalirkan air di tengah-tengah kebun.
Asalnya digali menggunakan cangkul sahaja.


Keadaan parit selepas diselenggara menggunakan jentera.


Jentera penggali parit. 


Parit baharu digali di sempadan kebun.



Parit sempadan.
Dusun WP bersempadan dengan kebun kelapa sawit terbiar.


Keadaan parit yang baru digali di kawasan hujung dusun.

Salam bertani

39 ulasan:

  1. Lepas ni senang air nak mengalir dan tidak adalah tersumbat dan berlopak banjir ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang ni parit dah kering sebab sudah lama tak hujan

      Padam
  2. lama2 nanti ada ikan, bole memancing dalam tu...hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikan haruan, keli, puyu dan wader memang ada kat parit tu

      Padam
  3. Nanti ni bolehlah tahan bubu ikan di dalam parit ni 😄

    BalasPadam
  4. parit ni memang tak perlu diletakkan batu untuk parit tu ya?

    BalasPadam
  5. Bestnya. Luas sikit air nak mengalir. Selamat bertani WP.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau hujan lebat atau musim tengkujuh, taklah banjir kilat lagi

      Padam
  6. Lancar air mengalir..risiko banjir atau air bertakung pun berkurangan juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok2 buah2an dah banyak yang besar,
      parit pun kena dalam sikit.

      Padam
  7. sama aje lebar dan kedalaman nya jika guna jentera.penatnya pun kurang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Guna jentera dua tiga hari dah siap
      Lagi pun dah tua2 ni tak larat nak gali guna cangkul

      Padam
  8. Wahh...lawanya parit. Kemas je....

    BalasPadam
  9. yelah wak, kalau hujan lbt air bertakung abisla pokok2 wak di dusun tu kan...
    tgk parit tu teringat masa kecik2 dulu, suka sauk ikan kt parit belakang umah... sauk ikan wader hhehhehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikan wader nanti banyaklah
      Dia tumbuh sendiri, jinak2 aje

      Padam
  10. Mantaplah Bosku WP yang sentiasa tabah, rajin berwawasan..Syukur dah lancar air parit

    BalasPadam
  11. alhamdulillah..dah ada parit yang baru nih rasanya lebih bagus, silap2 ada ikan pula dalam parit ni nanti

    BalasPadam
  12. Alhamdulillah. mmg elok pun buat parit kalau kwsan mcm ni.senang utk pengaliran air bila hujan..xdelah bertakung @ jadi bnjir pula nti..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Parit memang dah ada cuma kena dalamkan lagi aje.
      Parit sempadan tu yang baru.

      Padam
  13. semoga tiada air yg bertakung lagi...

    BalasPadam
  14. Lepas ni titi utk ke ladang kelapa sawit tu...

    BalasPadam
  15. MUSIM PANAS NI MMG ELOK MNGGALI PARIT..BILA MUSIM HUJAN LNCAR AIR MNGALIR N XLAH BNJIR

    BalasPadam
  16. Semoga lepas ni tak ada air yg bertangkung

    BalasPadam
  17. Nampak Makin makinndalam parit baru. Jernih airnya

    BalasPadam
  18. Air kat parit tu boleh guna untuk siram pokok kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ha aa sekarang tengah musim panas siram pokok pakai air parit tu.
      kalau 2 - 3 minggu lagi tak hujan, boleh kering agaknya.

      Padam
  19. numpang share ya min ^^
    Hayyy guys...
    sedang bosan di rumah tanpa ada yang bisa di kerjakan
    dari pada bosan hanya duduk sambil nonton tv sebaiknya segera bergabung dengan kami
    di DEWAPK agen terpercaya di add ya pin bb kami D87604A1 di tunggu lo ^_^

    BalasPadam