Jumaat, 5 April 2019

Selasihku Sayang

Salam Bertani

Masa siram pokok selasih tadi terkenangkan lagu ni:
(Nyanyian Ahmad Jais dan Rafeah Buang)


Kutanam selasih
Kutanamkan di hujung halaman
Mengenangkan kasih (wahai sayang)
Yang aku tinggalkan.

Kusiram selasih
Kusiramkan di hujung halaman
Mengenangkan kasih (wahai sayang)
Lambang percintaan.


Pokok selasih


Bunga selasih


Pucuk selasih, RM1 seikat

Salam bertani

18 ulasan:

  1. So ni la namanya selasih... mmg tak ahu pun ni selasih, tq share gambar ... amboi lagu tu..

    BalasPadam
  2. sebelum ni selalu nyanyi lagu ni tp tak kenal mcm mana pokok selasih tu. huhuhuh

    BalasPadam
  3. oooo baru dana tahu ni pokok selasih.... ni yg daunnya org guna bt ulam tuh kan wak

    BalasPadam
  4. Tak habis lagi lirik tu, hehe..wak ni mcm suami saya kot, suka lagu lama2..mengimbau kenangan agaknya.
    Gbar pokok selasih tu tak jelas sangat, so takleh nak cam pokoknya camane.

    BalasPadam
  5. Wah! Lagu yang sungguh menggamit memori. Waktu itu saya masih kecil. Kalau lagu itu berkumandang di radio, kakak-kakak saya semuanya berhenti buat kerja, dan pasang telinga.
    Pokok selasihnya subur, rimbun dengan bunganya!

    BalasPadam
  6. lagu tu memang sedih..sayu ja dengar...

    BalasPadam
  7. wah rindu pulak dengan pokok selasih ,,tapi jarang2 nak masukkan dalam masakan. dulu biasanya mak tanam, dah mati pokoknya tak tanam dah :D..

    BalasPadam
  8. asalam..saya tak berapa kenal pokok selasih..diamat amati macam tak pernah tanam..

    BalasPadam
  9. MENDAYU-DAYU LAGU SELASIHKU SYG..XPERNAH CUBA ULAMDAUN SELASIH

    BalasPadam
  10. terbaek.. bertanam sambil menyanyi.. :)

    BalasPadam
  11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam