Selasa, 5 Mei 2020

Kajian Lapangan 2 : Anak Pokok Buah-buahan

Salam bertani

Wak ada membuka kawasan penanaman baru daripada kebun getah balak yang telah ditebang kira-kira setahun yang lepas. Wak menanam pelbagai jenis anak pokok buah-buahan. Ada yang baru ditanam sehinggalah  yang telah berumur hampir setahun. Kajian lapangan kali ini, wak rekodkan sebahagian sahaja daripada anak pokok buah-buahan yang wak usahakan tersebut. Mudah-mudahan tanaman anak pokok buah-buahan ini sentiasa subur, cepat membesar dan cepat mengeluarkan hasil.


Pokok durian D13 Golden Bun


Pokok Ciku King (Siam)

Pokok Nangka Madu J33


Pokok Cempedak King (Siam)


Pokok Rambutan Gading 


Pokok Sentul Kapas


Pokok Durian Kim Hong D198



Pokok Nangka King (Siam)


Pokok Durian Belanda 


Pokok Jambu Susu 


Pokok Cermai


Pokok Kundang Madu (baru ditanam)


Pokok Nangkadak (Indonesia)


Pokok durian Musang King D197


Pokok durian Udang Merah D175 


Pokok Manggis Master


Pokok durian Puang Manee (Siam) 


Pokok Dokong


Pokok durian Duri Hiam D200


Pokok kelapa Mataq


Pokok durian Nok Kracip (Siam)
Salam bertani.

38 ulasan:

  1. mcm2 species durian..semoga semuanya membesar dgn sempurna..nangkadak - kacuk nangka + cempedak, mcmanalah rasanya ya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nangkadak tu pokok dan buahnya seperti nangka.
      Isi buahnya seperti cempedak tetapi berbuah tidak bermusim seperti nangka.

      Padam
  2. Byk spesis duriannya...usahawan tani yg berjaya

    BalasPadam
  3. Bestnya buah-buahan macam-macam ada.

    BalasPadam
  4. Wowwww...eh wak, berapa hektar tanah wak ye, byk jenis pokok boleh tanam. Bila dah keluar hasil nnt bermacam2 jenis buah doghoyan tu, meriah sungguhla nnt kebun wak tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alah tanah sekangkang kera aje.
      tapi kalau wak meround buat kajian lapangan penat juga.

      Padam
  5. semoga menjadi semua tanaman wak.

    BalasPadam
  6. Dah besar dah tu pokok musang king!
    Semoga semua menjadi dan berbuah la tanaman WP

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada beberapa pokok durian musang king wak yang sudah belajar berbuah.
      Tapi musimkali ini tak berbunga pulak.

      Padam
  7. banyaknya pokok buah-buahan

    BalasPadam
  8. Durian tu brpa th boleh dimakan hasilnya wak..

    BalasPadam
  9. pergh lepas ni wak boleh jadi supplier doyan laaa, macam pokok doyan ada..

    BalasPadam
  10. Nak carilah pokok ciku.Nak tanam semula.Sebelum ni ada banyak tapi mati sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ari benih ciku siam.
      Buahnya besar dan ceoat berbuah.

      Padam
  11. Dalam banyak-banyak tu saya geramkan pokok ciku...dapat bayangkan kalau dia besar dan buahnya banyak...sedapnyaa makan ciku...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buah ciku ni lecehnya, dia kena petik, cuci dan peram dulu baru boleh makan. Dia tak mau masak kat pokok.

      Padam
  12. saya ada terbaca berita bahawa ada beih baru durian yang lebih hebat dari Musang King. Wak tak tanam ke benih ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Durian duri hitam/ochee.
      Wak ada juga tanam dalam 20 pokok jenis ni.

      Padam
  13. banyak betul pokok baru yg ditanam moga tumbuh subur n sgra berbuah

    BalasPadam
  14. tengok anak pokok pun saya da rasa sedap ni wak...macam mana ni?

    BalasPadam
  15. Assalamualaikum. Waaa.. seronoknya waak ade kebun boleh tanam2 mcm ni...

    BalasPadam
  16. nanti dah berbuah tu meriahnya. bagusnya berbudi pada tanah =)

    BalasPadam
  17. Ada kawasan luas mmg seronok bercucuk tanam.. banyak gile tu pokok buah.. bestnye..

    BalasPadam
  18. Bila dah berbuah nanti puas dpt makan.semua baka yg elok2 tu

    BalasPadam
  19. Syukur tumbuh subur..daun2 lebar semua tumbuh sihat..Alhamdulillah

    BalasPadam
  20. berapa lama nak tunggu sampai semua pokok keluarkan hasil WP tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bergantung kepada jenis pokoknya.
      Kalau durian dalam 5 - 6 tahunlah.
      Kalau nangka, cemedak,ciku dalam 2 - 3 tahun gitu

      Padam
  21. WP esok kalau dah berbuah jangan lupa panggil ek hihi

    BalasPadam
  22. Macam-macam pokok ada. bestnya ada kebun luas banyak tanaman.

    BalasPadam
  23. Pelbagai jenis dan nama pokok ye wak.. Ada yang baru pertama kali dengar.. semoga pokok wak tumbuh sihat dna mengeluarkan hasil yang banyak..

    BalasPadam
  24. Banyaknjuga pokok yg mama.baru dgr nama

    BalasPadam