Ahad, 3 Mei 2020

Kajian Lapangan 1 : Sayuran Kampung Keliling Rumah

Malam tadi hujan lebat. Jadi pagi ini wak malas nak kerja. Cuma wak jalan-jalan buat kajian lapangan di sekitar rumah dan kawasan kebun dengan sebuah hp cap ayam. Kajian lapangan wak ni mungkin ada beberapa siri sebab terambil banyak lapangan. Mula-mula ni kajian lapangan tentang tanaman sayuran kampung keliling rumah.


Kacang botor memanjat pagar


pegaga


kesum


Pokok tenggek burung,
lengkuas merah,
ubi pulut.


Nanas sarawak
pokok ubi pulut


Pokok cili kampung


Pokok buluh madu


Pokok kunyit
pokok kantan


lempoyang


bebuas


serai


meranti


kangkung mainan


Ulam raja


pokok turi


keledek sayur


terung unggu tepi dapur


lada besar


pokok tenggek burung


pokok belinjau.


pucuk belinjau buat masak tumis air 


pucuk manis


pokok bayam brazil


pokok limau kasturi


buah limau kasturi muda.

Salam bertani.

39 ulasan:

  1. Alhamdulillah.
    Saya nampak pokok belinjau Wak. Rasanya pokok ini makin pupus. Mak saya ada sepokok rasanya di tepi rumah di kampung. Sedapnya daun soh dibuat sayur bening. Apalagi putik belinjau yang masih kecil lembut itu.... masak gulai lemak aduh enaknya!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kat kebun wak ada banyak pokok belinjau ni sebab dulu2 wak berjualan hasilan kampung. Sekarang ni dah jarang2 petik daun soh ni. Kadang2 rajin juga mengodog buah belinjau ni.

      Padam
  2. Ya ALlah, semua ada. Hebat laa wak. Kawasan rumah luas, macam2 boleh tanam kan. Tambah pula tuannya yang rajin, semua menjadi.

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah ,lumayan hasil dari berbakti dengan tanah. Ulam ulam yg paling menarik perhatian maq tu. Sedapnya..

    BalasPadam
  4. Comel tmpt tanam kangkung..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kangkung tu dah potong sekali.
      Nampaknya boleh tuai lagi.

      Padam
  5. seronoknya dapat merasa pokok semua ni ya. rindu nak makan daun kesum. payah betul nak dapat musim pkp ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok kesum senang tanam.
      Dalam pasu or polybeg pun boleh.

      Padam
  6. Seronoknya kalau dapat tanam pokok macam-macam depan rumah. Setakat ni baru berjaya tanam bayam brazil je. Hahaha

    BalasPadam
  7. Ya Allah wak bestnya tengok semua pokok2 tanaman keliling rumah wak ni, pokok2 wak ni macam gabungan pokok di laman umah mak kat kampung dengan umah nenek saya... pokok belinjau tu suka amik pucuknya sdp

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang jowo lawas macam wak ni, macam bapak dana memang suka tanam2 sebab duduk kampung, ada kawasan.

      Padam
  8. Limau kasturi tu kalau dapat buat sambal sedapnyaaa hihi

    BalasPadam
  9. selepas hujan segar semua tanaman

    BalasPadam
  10. Masya Allah! Seronoknya Wak!

    Plg menarik..kangkung dlm kereta tu..hehe

    BalasPadam
  11. Wauu...complete wak...serba serbi ada,merimbun..petik ja nk mkn..

    BalasPadam
  12. Sangat suka kacang botor...satu-satunya ulam yang boleh dimakan mentah dengan banyak oleh saya...

    BalasPadam
  13. wahhh jelesnya saya tengok tanaman sayuran keliling kampung... sy dah lama nak 1. meranti 2. tenggek burung tu... belum jumpa lagi kat area belah ni...

    Pokok turi tu yang dekat celah2 daun dia tu ada duri tu ke? Nampak macam petai siam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok turi takde duri
      Pucuknya sedap buat masak lemak

      Padam
  14. Asslamualaikum wp, meriah sungguh dengan sayuran kampung .. moga wp terus sukses berkebun

    BalasPadam
  15. semua menjadi tanaman wak ni, comel la pula bekas kangkung tu yer :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu sebenarnya kereta mainan cucu
      dah dia taknak main, wak buat tanam kangkunglah

      Padam
  16. suka tengok tau..hijau je semua..segar segar lah..best nya dok kat kg...rimdu suasana kg

    BalasPadam
  17. eh eh kangkung mainan tu memang untuk mainan je ke...haahhahah

    BalasPadam
  18. Ya Allah semuanya subur.. seronoknya tgk tanaman menghijau camni..

    BalasPadam
  19. Oh? Nama dia Kacang Botor eh? Selama ni ingatkan Kacang Botol...! hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nama ikut ic kacang botor
      tapi memang ada orang panggil kacang botol walau rupanya tak macam botol.
      Wak panggil kecipir

      Padam
  20. Tertarik tengok kangkung mainan..kreatif..macam2 ada

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu pokok kangkung real cikgu.
      Ditanam di bekas mainan

      Padam
  21. Banyak pilihan sayuran dan tanaman ulaman, seronoknya berbudi pada tanah, bila dapat nikmati hasil macam ni..alhamdulillah WP:)

    BalasPadam
  22. Agaknya apa sayur dan buah yg wP tak tanam lagi ek....semua ada je ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Banyak lagi yang takde sebenarnya.
      Pokok taugeh wak belum pernah tanam.

      Padam
  23. Bestnya tengok banyak pokok sayur. Ni nak masak baru petik memang sedaplah rasanya

    BalasPadam
  24. Alhamdulillah.. Meriah hasil tanaman wak.. Ulam-ulaman dan sayuran tinggal petik je..

    BalasPadam
  25. Bestnya tgk sejuk kata memandang

    BalasPadam