Rabu, 27 Mei 2020

WW 173 : Sempal

Salam bertani


Salam bertani.

37 ulasan:

  1. ramai update gmbr buah durian..dh musim ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Musim durian fasa pertama dah mula gugur.
      Durian wak fasa kedua tunggu sebulan lagi.

      Padam
  2. Durian Belanda ada tanam ke wak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada juga beberapa pokok untuk kegunaan sendiri.

      Padam
  3. Wak, sempal tu sekah ye, dahan patah sbb berat sangat buahnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betullah tu.
      Durian yang hampir matang lebih berat dan dahannya mudah sekah.

      Padam
  4. Alamakk..dah boleh makan ke buah durian tu..ke belum lagi ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Belum lagi cikgu.
      dahannya sekah kerana buah yang berat.

      Padam
  5. Balasan
    1. Buah duriah di hujung dahan kalau banyak sangat memang dahannya akan sekah.

      Padam
  6. wah dah musim durian ke wak? adududuuu if kat sini, beli durian rega cam beli emas

    BalasPadam
    Balasan
    1. Musim durian dah mula
      Tapi wak punya tunggu sebulan lagi agaknya.

      Padam
  7. untung ada kebun ..puas mkn.😍😍

    BalasPadam
  8. lebat sgt buahnya tu...buat sayur sedap tu...tu yg dikata durian runtuh heh..heh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Belum pernah buat sayur durian runtuh ni.
      Biasanya dibazirkan begitu saja.

      Padam
  9. sempal tu apa? heee. aduh lebat buahnya sampai patah ke dahan tu?

    BalasPadam
  10. Ambrok Wak. Podo karo sempal kan Wak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ambrock biasanya sepokok terus.
      Iki kiro sempal sak pang

      Padam
  11. Nanti nak googlelah maksud sempal. 😅
    Musim durian dah ya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maksudnya sekah atau dahan yang patah kerana buah yang banyak.

      Padam
  12. untung WP ada kebun durian,nak beli mahal

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wak tanam durian kerana minat dan hobi bertani.
      Ada juga tanaman lain yang wak usahakan.

      Padam
  13. Syok nya. Tanah KBB kat Sungai Buloh tak ngam tanam durian tak berapa menjadi sebab jenis air banyak bawah tanah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pokok durian memang tak sesuai ditanah di tanah yang banyak kandungan airnya. Baru2 ni pun ada beberapa pokok durian wak yang mati kerana digenangi air banjir.

      Padam
  14. SA beratus habisbeli durian...dpt 3 biji je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang harga durian masih mahal sebab baru awal musim.
      Nanti bila akhir jun mungkin harganya runtuh sebab banyak bekalan pada masa tu.

      Padam
  15. musim dah ye skrg..lama xmkn durian niii

    BalasPadam
  16. aduhaiii..buat sayur je lah kalau muda lagi.
    tak sabar nak balik kampung makan durian. huhu

    BalasPadam
  17. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    BalasPadam